Irtaimiston hävittäminen

Joskus on tarpeen hävittää irtaimistoa, kalusteet ja tavarat, jotta homeitiöt eivät leviäisi eteenpäin.

Tavarat, joissa näkyy selvää homekasvustoa, tulee hävittää, koska niiden puhdistaminen on vaikeaa. Samoin voimakkaasti homeelle haisevat tavarat.

Mikäli tavaroissa tai kalusteissa ei ole näkyvää hometta, eikä voimakasta homeenhajua, voidaan ne puhdistaa.  Jos kuitenkin huolellisen puhdistuksen jälkeenkin tavarat tai huonekalut haisevat homeelle tai aiheuttavat oireita, kannattaa niistä luopua.

Kosteus- tai homevaurioisesta kodista muutettaessa irtaimisto tulee puhdistaa huolellisesti, ennen kuin viet kalusteet ja tavarasi uuteen asuntoon. Muuton yhteydessä kannattaa luopua kaikesta ylimääräiseksi jääneestä tavarasta, jotta puhdistustaakka vähenee.

Vaurioituneet tavarat, joista luovutaan, tulee toimittaa suoraan jäteasemalle, eikä niitä tule myydä eteenpäin tai viedä kierrätykseen.

Kokemustiedon mukaan moni asuntonsa kosteus- tai homevaurion vuoksi menettäneistä on joutunut uusimaan suurimman osan kodin irtaimistostaan. Sohvista, patjoista, vuodevaatteista, matoista ja pyyhkeistä luovutaan usein, koska homeen haju tarttuu helposti pehmeisiin materiaaleihin. Lisäksi astian- ja pyykinpesukoneet ja imuri on saatettu vaihtaa uusiin. Virallisissa puhdistusohjeissa kodinkoneiden uusimista ei erikseen suositella, mutta usein ratkaisuun päädytään jo pelkästään kodinkoneiden levittämien hajuhaittojen vuoksi.

Kodista ja tärkeiksi muodostuneista tavaroista luopuminen tuottaa monelle surua ja ahdistusta. Osalla suhde omistamiseen muuttuu ja tavaroiden merkitys elämässä vähenee. Monet kertovat perheen kanssa vietetyn ajan merkityksen kasvusta. Menetys voi lähentää, mutta myös kiristää välejä läheisiin ihmisiin.

Hengitysliiton uutinen: Tavara voi sairastuttaa ihmisen

Irtaimiston puhdistaminen

Ohjeita irtaimiston puhdistamiseen ja hävittämiseen