Neuvontapuhelimia ja asiantuntijoita

Neuvontapuhelimia ja asiantuntijapalveluita sisäilmasta sairastuneille ja sisäilmaongelmista kärsiville.

Hengitysliiton ylläpitämä Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja oireileville sekä heidän omaisilleen mahdollisuuden luottamukselliseen keskusteluun vapaaehtoisen sisäilmasta sairastuneen päivystäjän kanssa.

Puhelin palvelee tiistaisin klo 9–12 ja torstaisin klo 16–19 numerossa 044 407 7010.

Palvelu on tauoilla kesäisin 20.6.–6.8. ja vuoden vaihteessa 1.12.–31.1.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin kuuluu vapaaehtoisen puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukuntaan (PuhEet). Neuvottelukunta huolehtii siitä, että sen piiriin hyväksyttyjen auttavien puhelinten ja verkkopalvelujen toiminta toteutuu mahdollisimman laadukkaana ja että toiminta on eettisesti perusteltua ja kestävää. Lisätietoja vertaispuhelimesta:

suunnittelija Outi Leveäoja 044 407 7042, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Sisäilma- ja korjausneuvontapuhelin 020 757 5181
- korjausneuvojamme neuvovat maanantaista torstaihin klo 9-15 homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä.

Sosiaali- ja terveysturvan neuvontapuhelin 020 757 5150
- asiantuntijamme neuvoo torstaisin klo 9-12.

Muita neuvoja tarjoavia järjestöjä ovat esim.:

Homepakolaiset

Sisäilmayhdistys

Vanhustyön keskusliitto

Suomen Vanhempainliitto

Katso myös oman ammattijärjestösi mahdollisuudet auttaa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: