Irtaimiston puhdistaminen tai hävittäminen

Kosteus- tai homevaurioisen kodin irtaimisto tulee puhdistaa huolellisesti, ennen kuin kalusteet ja tavarat viedään varastoon tai uuteen asuntoon.

Mikäli tavaroissa tai kalusteissa ei ole näkyvää hometta, eikä voimakasta homeenhajua, voidaan ne puhdistaa. Jos kuitenkin huolellisen puhdistuksen jälkeenkin tavarat haisevat homeelle tai aiheuttavat oireita, tulee niistä luopua. Muuton yhteydessä kannattaa luopua kaikesta ylimääräiseksi jääneestä tavarasta, jotta puhdistustaakka vähenee.

Tavarat, joissa näkyy selvää homekasvustoa, tulee hävittää, koska niiden puhdistaminen on vaikeaa. Samoin voimakkaasti homeelle haisevat tavarat. Vaurioituneet tavarat, joista luovutaan, tulee toimittaa suoraan jäteasemalle, eikä niitä tule myydä eteenpäin tai viedä kierrätykseen.

Kun muutat uuteen tai remontoimaasi asuntoon, tuo puhdistettuja tavaroita vähitellen ja tarkkaile, saatko niistä oireita. Tällöin pystyt helpommin yhdistämään oireilun tiettyihin tavaroihin. Oireista kannattaa pitää kirjaa, jotta on helpompi seurata, mitkä asiat helpottavat tai pahentavat niitä. Mikäli puhdistetut tavarat aiheuttavat oireilua tai haisevat poikkeavalle myös uudessa kodissa, tulee ne hävittää. On huomioitava, että oireet voivat johtua myös uuden asunnon sisäilmaongelmista.

Hengitysliiton kokemustiedon mukaan moni asuntonsa kosteus- tai homevaurion vuoksi menettäneistä on joutunut uusimaan suurimman osan kodin irtaimistostaan. Sohvista, patjoista, vuodevaatteista, matoista ja pyyhkeistä luovutaan usein, koska homeen haju tarttuu helposti pehmeisiin materiaaleihin. Lisäksi astian- ja pyykinpesukoneet ja imuri on saatettu vaihtaa uusiin. Virallisissa puhdistusohjeissa kodinkoneiden uusimista ei erikseen suositella, mutta usein ratkaisuun päädytään jo pelkästään kodinkoneiden levittämien hajuhaittojen vuoksi.

Kodista ja tärkeiksi muodostuneista tavaroista luopuminen tuottaa monelle surua ja ahdistusta. Osalla suhde omistamiseen muuttuu ja tavaroiden merkitys elämässä vähenee. Monet kertovat perheen kanssa vietetyn ajan merkityksen kasvusta. Menetys voi kiristää, mutta myös lähentää välejä läheisiin ihmisiin.

Ohje irtaimiston puhdistamiseen

• Hävitä tavarat, joissa on näkyvää homekasvustoa tai homeenhajua.

• Puhdista säästettävät tavarat, materiaalista riippuen, imuroimalla huolellisesti HEPA-suodattimella varustetulla imurilla, pyyhkimällä tai pesemällä noudattaen tavaroiden omia puhdistusohjeita.

• Puhdista kovapintaiset tavarat yleispuhdistusaineella noudattaen tavaroiden omia puhdistusohjeita.

• Pese käyttövaatteet, verhot, matot ja muut tekstiilit mahdollisimman korkeassa lämpötilassa (vähintään 60 astetta). Huomioi tavaroiden omat pesuohjeet.

• Pyyhi pölyt elektronisten laitteiden kansista ja koteloista. Jätä ATK-laitteiden puhdistaminen asiantuntevan tahon tehtäväksi.

• Uusi huonekasvit tai ainakin vaihda niihin mullat.

• Vältä biosidejä (kuten PHMG:tä) sisältäviä pesuaineita niiden aiheuttaman terveyshaitan vuoksi. Käytä desinfioivia aineita vain viemäriveden saastuttamiin tiloihin. Tarkista desinfiointiaineen soveltuvuus eri pinnoille ja noudata käyttöohjeita.

• Kopioi tai skannaa tärkeät asiakirjat. Varastoi alkuperäiset asiakirjat ja henkilökohtaisesti tärkeät tavarat (esim. valokuvat, kirjat, taulut) tiloihin, joissa ei jatkuvasti oleskella (esim. tuuletettu varasto). Muistoksi säästettäviä kirjeitä ja kortteja voi laminoida.

• Hävitä tavarat, jotka haisevat poikkeavalle tai aiheuttavat oireita vielä puhdistuksen jälkeen.

Hengitysliitolla ei ole tiedossa virallisissa puhdistusohjeissa esiteltyjen perinteisten menetelmien rinnalle tulleita uusia, turvallisia ja tehokkaita menetelmiä. Säilytettävät tavarat kannattaa puhdistaa imuroimalla, pesemällä tai pyyhkimällä hometalkoot.fi -sivujen ohjeen mukaan, tavaran materiaali ja käyttöohje huomioon ottaen.

Saunottamisesta puhutaan paljon, mutta sitä ei mainita virallisissa puhdistusohjeissa. Saunottamisen ajatus perustuu siihen, että kuuma yleensä tuhoaa mikrobeja. Se ei kuitenkaan välttämättä puhdista homevaurioisia tavaroita. Paloturvallisuussyistä saunassa ei tulisi säilyttää tai kuivata tavaroita. On myös huomioitava, että monet tavarat eivät kestä kuumuutta ja lämpö saattaa lisätä niiden materiaalipäästöjä, eli haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC) päästöjä. VOC-yhdisteet voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Hometalkoot.fi: Ohje siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen kosteus- ja homevauriokorjausten jälkeen: http://www.hometalkoot.fi/file/15862.pdf

Hengitysliiton uutinen: Tavara voi sairastuttaa ihmisen: https://www.hengitysliitto.fi/fi/uutiset/tavara-voi-sairastuttaa-ihmisen

Lisätietoa hengityssuojaimista ja sisäilmasta sairastuneille vinkkejä hengityssuojaimen valintaan: https://www.hengitysliitto.fi/fi/hengityssairaudet/apuvalineet-laakitys/...

Hometalkoot.fi: www.hometalkoot.fi

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen