Oireet ja diagnoosi

Kokemustiedon mukaan tyypillisiä sisäilmasta oireilevan ja sairastavan fyysisiä reaktioita ovat hengitystie- ja astmaoireet sekä erilaiset infektiot.

Yleiseen oirekirjoon kuuluvat myös:

• erilaiset yliherkkyydet (haju, pöly, kemikaali-, ruoka-aine ja sähkö)
  • erilaiset iho- ja silmäoireet
  • yleinen uupumus, väsymys ja sydänoireet
  • päänsärky, huimaus ja lämpöily
  • vatsaoireet
  • niveloireet ja puutumiset
  • muistin ja kognitiivisen toiminnan heikkeneminen.

Sisäilmasta sairastamiselle ei ole olemassa omaa sairausdiagnoosia, sillä oireilu ja sairastaminen ovat yksilöllisesti muodostuvia erilaisten oireiden kirjoja. Sairastamisen taustalla vaikuttavaa fysiologista mekanismia ei ole vielä löydetty.

Homevaurioiden aiheuttamat terveyshaitat

Homevauriot voivat aiheuttaa terveyshaittoja iästä ja terveydentilasta riippumatta. Oireet saattavat ilmaantua toisille jo lyhyen altistumisen jälkeen, kun taas toiset eivät saa oireita lainkaan. Yleensä oireilu helpottaa, kun poistutaan tilasta, jossa ongelmia on. Toisaalta oireet palaavat takaisin, kun tilaan palataan.

Yleisimmät terveyshaitat ovat:

• yleisoireita (esim. poikkeuksellinen päänsärky, väsymys, lievä lämpöily, pahoinvointi, nivelsärky ja huimaus)
  • ärsytysoireita (esim. nenän tukkoisuus, nuha, kurkun karheus, kurkkukipu, äänen käheys, limannousu keuhkoista, pitkittynyt yskä, yöllinen yskä, nielun ärsytys, hengenahdistus, hengityksen vinkuna, silmäoireet, silmän sidekalvon infektiot ja iho-oireet)
  • pitkittyneitä infektioita (esim. flunssat sekä poskiontelon- ja keuhkoputkentulehdukset)
  • joskus myös hengityssairauksia (esim. astma, allerginen nuha ja homepölykeuhko).

Lahjoitusbanneri

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT