Omahoito ja vertaistuki

Vertaistuki ja hyvä kohtaaminen auttavat sisäilmasta sairastavaa jaksamaan.

Hengitysliiton tekemän, sisäilmasta sairastavien kertomuksiin pohjautuvan selvityksen mukaan sisäilmasta sairastavat kokevat ensimmäisinä oireinaan usein hengenahdistusta, kuivaa yskää, nenän tukkoisuutta ja jatkuvia infektioita, kuten poskiontelo-, keuhkoputken- ja korvatulehduksia. Myös astmaattisia oireita ja astman pahenemista esiintyy.

Oireiden yhä jatkuessa ovat potilaat itse vaatineet tai lääkärit ehdottaneet tarkempia tutkimuksia. Usein tässä vaiheessa on myös herännyt ajatus sisäilman vaikutuksesta oireiden aiheuttajana.

Muita haastateltujen esille nostamia oireita ovat esimerkiksi iho- ja silmäoireet, vatsaoireet, päänsärky, kuumeilu ja väsymys joka ei helpota nukkumalla. Oireilun kerrotaan heikentävän unen laatua ja myös sitä kautta sairastavan toimintakykyä.

Haastatellut kertovat, että sairastaminen on vähentynyt tai lakannut kokonaan altisteisia eli hometta sisältäviä tai muuten sisäilmaltaan epäpuhtaita tiloja välttämällä.

Tuoksuttomuus

Osalle sisäilmasta sairastaville erilaiset tuoksut ja hajusteet aiheuttavat oireita, kuten nuhaa, silmien punoitusta ja kirvelyä, päänsärkyä ja pahoinvointia. Esimerkiksi astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten tuoksuista erittyville kemikaaleille. Se, mikä toisen mielestä tuoksuu hyvälle, onkin toiselle pahoinvoinnin aiheuttaja. Tuoksuja tai hajustettuja tuotteita käyttävä ihminen ei aina ole tietoinen kaikista mukanaan kuljettamistaan hajusteista. Usein ei tulla ajatelleeksi, että esimerkiksi tavalliset pyykinpesu- tai huuhteluaineet voisivat aiheuttaa vierustoverille oireita. Monet hengityssairaat ovat siirtyneet kauttaaltaan tuoksuttomien tuotteiden käyttöön oireidensa vähentämiseksi.

Vertaistuki

Vertaistuki ja läheisten ihmisten ymmärrys ovat korvaamaton apu sairastavalle. Usein sisäilmasta sairastavien oireita vähätellään. Sairastavan lähipiirin voi olla vaikea ymmärtää asiaa, johon liittyy niin paljon hajanaista tietoa. Ilmiön hahmottamista vaikeuttaa myös se, että oireilu, oireiden lähteet ja missä kaikkialla sairastava pystyy olemaan, vaihtelee yksilöittäin. Osa sisäilmasta oireilevista sairastaa myös jotain muuta hengityssairautta, kuten astmaa.

Hengitysliitto ylläpitää sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelinta, jossa vastaavat omat vapaaehtoisemme.

Monet paikalliset hengitysyhdistyksemme ovat perustaneet sisäilmasta sairastavien vertaisryhmiä, joissa jaetaan kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä arjessa selviämiseen. Yhdistysten vertaistuki sisäilmasta sairastaville löytyy toistaiseksi seuraavista:

Etelä-Pohjanmaan Hengitysyhdistys ry
Iisalmen Seudun Hengitysyhdistys ry
Joensuun Seudun Hengitysyhdistys ry
Kanta-Hämeen Hengitys ry
Keski-Suomen Hengitysyhdistys ry
Kokkolan Seudun Hengitysyhdistys ry
Kuhmon hengitysyhdistys ry
Kuopion Seudun Hengitysyhdistys ry
Kyrösjärven Seudun Hengitysyhdistys
Lappeenrannan Seudun Hengitysyhdistys ry
Oulun Seudun Hengitysyhdistys ry