Omahoito ja vertaistuki

Vertaistuki ja hyvä kohtaaminen auttavat sisäilmasta sairastavaa jaksamaan.

Hengitysliiton tekemän, sisäilmasta sairastavien kertomuksiin pohjautuvan selvityksen mukaan sisäilmasta sairastavat kokevat ensimmäisinä oireinaan usein hengenahdistusta, kuivaa yskää, nenän tukkoisuutta ja jatkuvia infektioita, kuten poskiontelo-, keuhkoputken- ja korvatulehduksia. Myös astmaattisia oireita ja astman pahenemista esiintyy.

Oireiden yhä jatkuessa ovat potilaat itse vaatineet tai lääkärit ehdottaneet tarkempia tutkimuksia. Usein tässä vaiheessa on myös herännyt ajatus sisäilman vaikutuksesta oireiden aiheuttajana.

Muita haastateltujen esille nostamia oireita ovat esimerkiksi iho- ja silmäoireet, vatsaoireet, päänsärky, kuumeilu ja väsymys joka ei helpota nukkumalla. Oireilun kerrotaan heikentävän unen laatua ja myös sitä kautta sairastavan toimintakykyä.

Haastatellut kertovat, että sairastaminen on vähentynyt tai lakannut kokonaan altisteisia eli hometta sisältäviä tai muuten sisäilmaltaan epäpuhtaita tiloja välttämällä.

Tuoksuttomuus

Osalle sisäilmasta sairastaville erilaiset tuoksut ja hajusteet aiheuttavat oireita, kuten nuhaa, silmien punoitusta ja kirvelyä, päänsärkyä ja pahoinvointia. Esimerkiksi astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten tuoksuista erittyville kemikaaleille. Se, mikä toisen mielestä tuoksuu hyvälle, onkin toiselle pahoinvoinnin aiheuttaja. Tuoksuja tai hajustettuja tuotteita käyttävä ihminen ei aina ole tietoinen kaikista mukanaan kuljettamistaan hajusteista. Usein ei tulla ajatelleeksi, että esimerkiksi tavalliset pyykinpesu- tai huuhteluaineet voisivat aiheuttaa vierustoverille oireita. Monet hengityssairaat ovat siirtyneet kauttaaltaan tuoksuttomien tuotteiden käyttöön oireidensa vähentämiseksi.

Vertaistuki

Vertaistuki ja läheisten ihmisten ymmärrys ovat korvaamaton apu sairastavalle. Usein sisäilmasta sairastavien oireita vähätellään. Sairastavan lähipiirin voi olla vaikea ymmärtää asiaa, johon liittyy niin paljon hajanaista tietoa. Ilmiön hahmottamista vaikeuttaa myös se, että oireilu, oireiden lähteet ja missä kaikkialla sairastava pystyy olemaan, vaihtelee yksilöittäin. Osa sisäilmasta oireilevista sairastaa myös jotain muuta hengityssairautta, kuten astmaa.

Hengitysliitto ylläpitää sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelinta, jossa vastaavat omat vapaaehtoisemme.

Monet paikalliset hengitysyhdistyksemme ovat perustaneet sisäilmasta sairastavien vertaisryhmiä, joissa jaetaan kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä arjessa selviämiseen. Yhdistysten vertaistuki sisäilmasta sairastaville löytyy toistaiseksi seuraavista:

Etelä-Pohjanmaan Hengitysyhdistys ry
Keski-Suomen Hengitysyhdistys ry
Kokkolan Seudun Hengitysyhdistys ry
Kuhmon hengitysyhdistys ry
Kuopion Seudun Hengitysyhdistys ry
Parkanon Seudun Hengitysyhdistys
Päijät-Hämeen Hengitysyhdistys ry
Pääkaupunkiseudun Hengitys ry
Tampereen Hengitysyhdistys ry
Turun Seudun Hengitysyhdistys ry
Vaasan Seudun Hengitysyhdistys ry
Viitaseudun Hengitysyhdistys ry

Puuttuuko paikkakunnaltasi vertaisryhmä sisäilmasta sairastavalle? Et silti jää yksin. Ota yhteyttä paikalliseen hengitysyhdistykseen tai Hengitysliiton keskustoimistoon:

suunnittelija Sari Mäki 040 669 2207, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Meeri Jaakkolan lyhytdokumentti Sisäilmasta sairas.

Työelämään sisäilmasairauden kanssa - Elviiran tarina.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi