Sisäilmasta sairastavan hoito

Sisäilmasta sairastavia hoidetaan nykyisin Käypä hoito -suositusten mukaan.

Lue lisää Kosteus- ja homevaurioista oireilevan potilaan käypä hoito -suosituksesta.

Hengitysliiton kuntoutumiskokeilu 2017

Sisäilmasta sairastavien kuntoutumiskokeilu käynnistyi Jyväskylässä tammikuussa 2017. Tavoitteena on edistää sisäilmasta sairastavien kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämänhallintaa kehittämällä heidän tarpeeseensa sopivaa kuntoutumispalvelua yhdessä heidän kanssaan.

Kuntoutuja saa työvälineitä, joista on apua hänen arjessaan ja hänen itse määrittelemiensä tavoitteidensa saavuttamisessa. Kokeilun aikana perehdytään muun muassa oireilun tiedostamiseen, stressinhallintaan sekä fyysisten ja henkisten voimavarojen vahvistamiseen.

Käytössä on ratkaisukeskeisiä, toiminnallisia menetelmiä, ryhmä- ja yksilövalmennusta. Kuntoutujien yksilölliseen tukemiseen osallistuu myös Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Kuntoutujat arvioivat kuntoutumisprosessia ja prosessinsa etenemistä sekä saamaansa hyötyä ja vaikutuksia.

Kuntoutumiskokeilu-hankkeen hallinnosta, viestinnästä ja arvioinnista vastaa Hengitysliitto ry. Hankkeen virallinen nimi on Sisäilmasta sairastavien kuntoutumispalvelun yhteiskehittäminen ja sen rahoittajana toimii Savonlinnan kansanterveyssäätiö. Kuntoutumiskokeilun toteuttajana toimii FM, opettaja, LCA Life Coach Heli Väisänen, jolla on kokemusta sisäilmasta sairastuneiden hyvinvointivalmennuksesta.

Erilaisiin kuntoutuksiin osallistuminen voi parantaa sisäilmasta sairastavien elämänlaatua. Kuntoutus ei korvaa lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoitoja. Hengitysliiton tavoitteena on, että sisäilmasta sairastaminen tunnustetaan kansanterveydelliseksi ongelmaksi ja kokonaisvaltaisen hoidon turvaamiseksi perustetaan sisäilmapoliklinikoita.

Työllistyminen ja taloudellinen asema

Sisäilmasta sairastamisen ymmärtäminen työvoimapalveluissa auttaa sisäilmasta sairastavien työllistymistä, totesi Minna Pimiä-Suwal opinnäytetyössään. Opinnäytetyö (2017) kuvaa työllistymisen haasteita ja mahdollisuuksia, lue uutinen aiheesta.

Hengitysliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Sari Mäki on tutkinut sisäilmasta sairastavien omia kokemuksia taloudellisesta asemastaan. Sari Mäen yhdessä Toni Ryynäsen kanssa kirjoittama tieteellinen artikkeli sai  Sosiaalipoliittisen yhdistyksenJanus-palkinnon 2017, lue uutinen aiheesta.