Sisäilmasta sairastavan hoito

Sisäilmasta sairastavia hoidetaan nykyisin Käypä hoito -suositusten mukaan.

Lue lisää Kosteus- ja homevaurioista oireilevan potilaan käypä hoito -suosituksesta.

Hengitysliiton kuntoutumiskokeilu 2017

Sisäilmasta sairastavien kuntoutumiskokeilu käynnistyi Jyväskylässä tammikuussa 2017. Tavoitteena on edistää sisäilmasta sairastavien kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämänhallintaa kehittämällä heidän tarpeeseensa sopivaa kuntoutumispalvelua yhdessä heidän kanssaan.

Kuntoutuja saa työvälineitä, joista on apua hänen arjessaan ja hänen itse määrittelemiensä tavoitteidensa saavuttamisessa. Kokeilun aikana perehdytään muun muassa oireilun tiedostamiseen, stressinhallintaan sekä fyysisten ja henkisten voimavarojen vahvistamiseen.

Käytössä on ratkaisukeskeisiä, toiminnallisia menetelmiä, ryhmä- ja yksilövalmennusta. Kuntoutujien yksilölliseen tukemiseen osallistuu myös Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Kuntoutujat arvioivat kuntoutumisprosessia ja prosessinsa etenemistä sekä saamaansa hyötyä ja vaikutuksia.

Kuntoutumiskokeilu-hankkeen hallinnosta, viestinnästä ja arvioinnista vastaa Hengitysliitto ry. Hankkeen virallinen nimi on Sisäilmasta sairastavien kuntoutumispalvelun yhteiskehittäminen ja sen rahoittajana toimii Savonlinnan kansanterveyssäätiö. Kuntoutumiskokeilun toteuttajana toimii FM, opettaja, LCA Life Coach Heli Väisänen, jolla on kokemusta sisäilmasta sairastuneiden hyvinvointivalmennuksesta.

Erilaisiin kuntoutuksiin osallistuminen voi parantaa sisäilmasta sairastavien elämänlaatua. Kuntoutus ei korvaa lääketieteellisiä tutkimuksia ja hoitoja. Hengitysliiton tavoitteena on, että sisäilmasta sairastaminen tunnustetaan kansanterveydelliseksi ongelmaksi ja kokonaisvaltaisen hoidon turvaamiseksi perustetaan sisäilmapoliklinikoita.

Työllistyminen ja taloudellinen asema

Sisäilmasta sairastamisen ymmärtäminen työvoimapalveluissa auttaa sisäilmasta sairastavien työllistymistä, totesi Minna Pimiä-Suwal opinnäytetyössään. Opinnäytetyö (2017) kuvaa työllistymisen haasteita ja mahdollisuuksia, lue uutinen aiheesta.

Hengitysliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Sari Mäki on tutkinut sisäilmasta sairastavien omia kokemuksia taloudellisesta asemastaan. Sari Mäen yhdessä Toni Ryynäsen kanssa kirjoittama tieteellinen artikkeli sai  Sosiaalipoliittisen yhdistyksenJanus-palkinnon 2017, lue uutinen aiheesta.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD