Vinkkejä

Tietolähteitä sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertaistukeen ja ohjeita sisäilmaongelmien ratkaisuun.

Tutustu Hengitysliiton julkaisemiin oppaisiin

Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertais- ja tukiverkostohankkeen selvitys: Sisäilmasta sairastuneiden selviytymisen ja syrjäytymisen kokemuksia

Vertaisohjaajan oppaat

Vertaisohjaajan opas sisäilmasta oireileville ja sairastaville

Opas sisäilmasta sairastavien puhelinvertaistukeen

Opettajat ja koululaiset -oppimateriaali

Sisäilma haltuun! - Oppimateriaali yläkouluikäisille

Katso video

Sisäilmasta oireilevat tai sairastavat lapset

Vanvaryn ohjeet koulujen sisäilmaongelmien ratkaisuun

Sisäilmasta sairas – Meeri Jaakkolan dokumentti

Vertaisten videoita

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina I

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina II

Sisäilmasta sairastuneen Heikki Huotarin tarina

Kirjallisuutta

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2012: Rakennusten kosteus- ja homeongelmat,, s. 91 Työturvallisuuslaki, 23.8.2002/738 Työterveyshuoltolaki, 21.12.2001/1383

Hannuksela M ja Haahtela T: Tuoksuherkkyys on todellista. Duodecim 2011; 127:706-11.

Korppi M, Laitinen S, Taskinen T, Reiman M, Nevalainen A, Husman T. Mould-specific immunoglobulin G antibodies in a child population. Ped Allergy Immunol 2003; 14:371-377.

Meklin T, Putus T, Hyvärinen A, Haverinen-Shaughnessy U, Lignell U, Nevalainen A. Koulurakennusten kosteus- ja homevauriot - opas ongelmien selvittämiseen. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja C2/2008. Pdf-versio: www.julkari.fi.

Putus T: Home ja terveys, kosteusvauriohomeiden ja hiivojen terveyshaitat, Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus oy, 2010.

Sinokki M: Työpaikan sisäilmasto – oireilun syy vai työyhteisöongelmien syntipukki?, Duodecim 2014;130:106-7

Sari Mäki & Kiti Haukilahti: Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien tilapäismajoituksen tarpeet ja asunnottomuuden kokemukset

Sari Mäki ja Toni Ryynänen: Köyhät, pakotetut, kyvyttömät ja toivottomat – sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia taloudellisesta asemasta. Janus vol. 24 (3) 2016, 211–229.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: