Vinkkejä

Tietolähteitä sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertaistukeen ja ohjeita sisäilmaongelmien ratkaisuun.

Tutustu Hengitysliiton julkaisemiin oppaisiin

Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien vertais- ja tukiverkostohankkeen selvitys: Sisäilmasta sairastuneiden selviytymisen ja syrjäytymisen kokemuksia

Vertaisohjaajan oppaat

Vertaisohjaajan opas sisäilmasta oireileville ja sairastaville

Opas sisäilmasta sairastavien puhelinvertaistukeen

Katso video

Sisäilmasta oireilevat tai sairastavat lapset

Vanvaryn ohjeet koulujen sisäilmaongelmien ratkaisuun

Vertaisten videoita

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina I

Sisäilmasta sairastuneiden Santran ja Pihlan tarina II

Sisäilmasta sairastuneen Heikki Huotarin tarina

Kirjallisuutta

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2012: Rakennusten kosteus- ja homeongelmat,, s. 91 Työturvallisuuslaki, 23.8.2002/738 Työterveyshuoltolaki, 21.12.2001/1383

Hannuksela M ja Haahtela T: Tuoksuherkkyys on todellista. Duodecim 2011; 127:706-11.

Korppi M, Laitinen S, Taskinen T, Reiman M, Nevalainen A, Husman T. Mould-specific immunoglobulin G antibodies in a child population. Ped Allergy Immunol 2003; 14:371-377.

Meklin T, Putus T, Hyvärinen A, Haverinen-Shaughnessy U, Lignell U, Nevalainen A. Koulurakennusten kosteus- ja homevauriot - opas ongelmien selvittämiseen. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja C2/2008. Pdf-versio: www.julkari.fi.

Putus T: Home ja terveys, kosteusvauriohomeiden ja hiivojen terveyshaitat, Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus oy, 2010.

Sinokki M: Työpaikan sisäilmasto – oireilun syy vai työyhteisöongelmien syntipukki?, Duodecim 2014;130:106-7

Sari Mäki & Kiti Haukilahti: Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien tilapäismajoituksen tarpeet ja asunnottomuuden kokemukset

Sari Mäki ja Toni Ryynänen: Köyhät, pakotetut, kyvyttömät ja toivottomat – sisäilmasta sairastuneiden kokemuksia taloudellisesta asemasta. Janus vol. 24 (3) 2016, 211–229.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!