Oireet ja diagnoosi

Jos kuorsaaminen aiheuttaa ongelmia, epäilet uniapneaa tai ja läheisesi ovat huomauttaneet yöllisistä hengityskatkoksista, hakeudu lääkärin vastaanotolle terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon.

Lääkäri arvioi mm. unen pituutta, elämäntapoja, mahdollisia allergioita ja muita sairauksia. Myös ammattiin ja työvuoroihin liittyvät asiat käydään lävitse. Tarvittaessa lääkäri antaa lähetteen keuhkosairauksien tai korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille tai hammaslääkärin luo lisätutkimuksiin.

Uniapnea yleisimpiä oireita ovat:

• äänekäs, katkeileva kuorsaus, suun kuivuminen ja unenaikaiset hengityskatkokset
  • yöhikoilu
  • tihentynyt yöllinen virtsaamistarve
  • unettomuus
  • heräily tukehtumisen tunteeseen
  • aamupäänsärky
  • jatkuva päiväaikainen väsymys, joka voi johtaa nukahteluun
  • ärtyisyys
  • keskittymiskyvyttömyys ja muistamattomuus
  • mielialahäiriöt, jopa masentuneisuus
  • kurkun karheus
  • sukupuolivietin aleneminen.

Uneliaisuuskyselyllä (Epworth Sleepiness Scale, ESS) voi arvioida torkahtamisen todennäköisyyttä eri tilanteissa. Kyselyn tuloksena 10 pistettä tai enemmän tulkitaan normaalista poikkeavaksi. Sama kysely löytyy myös www.terveyskeskus.fi -sivuston laskureista nimellä väsymysmittari. Jos tulos on poikkeava, kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa uniapnean mahdollisuudesta. Huom. testit tai oirekyselyt eivät korvaa lääkärin tekemää diagnoosia.

Monet unitutkimukset tehdään sairaaloiden uniyksiköissä, keuhkosairauksien osastoilla ja kliinisen neurofysiologian yksiköissä. Varsinainen uniapneatutkimus eli unirekisteröinti voidaan tehdä aivosähkökäyrän (EEG) sisältävänä unipolygrafiana tai suppeampana eli yöpolygrafiana sairaala- tai kotirekisteröintinä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt