Ajokortin saaminen ja ajokyvyn seuranta

Uniapnea on yksi suurimmista moottoriajoneuvo-onnettomuuksien riskitekijöistä. Riski syntyy kuljettajan vireystilan häiriintymisestä.

Vireystilan häiriintymisen taustalla on sekä uniapneaa että muita unenaikaisia hengityshäiriöitä (EU komission direktiivin 2014/85/EU). Ajokykyä arvioitaessa valveillaoloajan väsymyksen aste on merkitsevä.

• Ajokorttilaki uudistui 1.7.2018 ja samalla päivittyivät ajoterveyden ohjeet, jotka vaikuttavat uniapneaa sairastaviin seuraavasti:
  • Jos ajoluvan hakijalla on uniapnea, tarvitaan edelleen erillinen lääkärinlausunto ajokyvystä.

Lääkäri arvioi uniapnean vaikutusta ajokykyyn ja hän voi lähettää ajoluvan hakijan pitkäaikaisen ajokyvyn testaukseen. Testaus ei ole ajokoe. Testauksessa ajoluvan hakija ajaa normaalissa liikennevirrassa liikenneopettajan valvonnassa, lääkärillä on mahdollisuus osallistua tilanteeseen.

Ilman ajolupaa jäävät

Jos henkilöllä on uniapneasta johtuva vaikea nukahtamistaipumus, hän ei uudistuneenkaan lain mukaan saa ajo-oikeutta (A-, B- ja T-ajokorttiluokka eli moottoripyörä, henkilöauto, pakettiauto, traktori, mopo). Useimpia ammattiautoilijoita (taksinkuljettajat, C- ja D-ajokorttiluokat eli kuorma-auton, linja-auton ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajat) koskevat tiukemmat terveysvaatimukset: ajoluvan estää uniapneasta johtuva lievempikin vireystilan häiriö.

Tilapäinen ajokielto

Tilapäinen ajokielto annetaan vastedes heti tutkimusten alkaessa jokaiselle (A-, B-, C-, D ja T-ajokorttiluokka). Hoitovaste on saavutettava 6 kuukauden kuluessa. A-, B- ja T-ajokorttiluokan kuljettajien hoidon on vaikutettava niin, että vaikeaa nukahtamistaipumusta ei ole. A-, B- ja T-ajokorttiluokassa hoidon onnistumista vähintään 3 vuoden välein.

C- ja D-ajokorttiluokassa hoidon tulee onnistua, eikä vireystila saa olla enää alentunut 6 kuukauden kuluessa. Jos näin ei tapahdu, ajokiellosta ilmoitetaan poliisille. C- ja D-ajokorttiluokassa hoidon tehoa seurataan vähintään 1 vuoden välein.

Lisätietoa uniapneasta ja ajokorteista

Tietoa päivitetyistä ajoturvaohjeista Trafin sivuilla
Trafin ajoterveyden arviointiohjeet lääkäreille
Ajokorttiluokat lainsäädännössä
Ajokorttilaki

Videossa neurologian erikoislääkäri Gabriele Sved kertoo uniapneasta ja ammattiautoilusta.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.