Ajokortin saaminen ja ajokyvyn seuranta

Uniapnea on yksi suurimmista moottoriajoneuvo-onnettomuuksien riskitekijöistä. Riski syntyy kuljettajan vireystilan häiriintymisestä.

Vireystilan häiriintymisen taustalla on sekä uniapneaa että muita unenaikaisia hengityshäiriöitä (EU komission direktiivin 2014/85/EU). Ajokykyä arvioitaessa valveillaoloajan väsymyksen aste on merkitsevä.

• Ajokorttilaki uudistui 1.7.2018 ja samalla päivittyivät ajoterveyden ohjeet, jotka vaikuttavat uniapneaa sairastaviin seuraavasti:
  • Jos ajoluvan hakijalla on uniapnea, tarvitaan edelleen erillinen lääkärinlausunto ajokyvystä.

Lääkäri arvioi uniapnean vaikutusta ajokykyyn ja hän voi lähettää ajoluvan hakijan pitkäaikaisen ajokyvyn testaukseen. Testaus ei ole ajokoe. Testauksessa ajoluvan hakija ajaa normaalissa liikennevirrassa liikenneopettajan valvonnassa, lääkärillä on mahdollisuus osallistua tilanteeseen.

Ilman ajolupaa jäävät

Jos henkilöllä on uniapneasta johtuva vaikea nukahtamistaipumus, hän ei uudistuneenkaan lain mukaan saa ajo-oikeutta (A-, B- ja T-ajokorttiluokka eli moottoripyörä, henkilöauto, pakettiauto, traktori, mopo). Useimpia ammattiautoilijoita (taksinkuljettajat, C- ja D-ajokorttiluokat eli kuorma-auton, linja-auton ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajat) koskevat tiukemmat terveysvaatimukset: ajoluvan estää uniapneasta johtuva lievempikin vireystilan häiriö.

Tilapäinen ajokielto

Tilapäinen ajokielto annetaan vastedes heti tutkimusten alkaessa jokaiselle (A-, B-, C-, D ja T-ajokorttiluokka). Hoitovaste on saavutettava 6 kuukauden kuluessa. A-, B- ja T-ajokorttiluokan kuljettajien hoidon on vaikutettava niin, että vaikeaa nukahtamistaipumusta ei ole. A-, B- ja T-ajokorttiluokassa hoidon onnistumista vähintään 3 vuoden välein.

C- ja D-ajokorttiluokassa hoidon tulee onnistua, eikä vireystila saa olla enää alentunut 6 kuukauden kuluessa. Jos näin ei tapahdu, ajokiellosta ilmoitetaan poliisille. C- ja D-ajokorttiluokassa hoidon tehoa seurataan vähintään 1 vuoden välein.

Lisätietoa uniapneasta ja ajokorteista

Tietoa päivitetyistä ajoturvaohjeista Trafin sivuilla
Trafin ajoterveyden arviointiohjeet lääkäreille
Ajokorttiluokat lainsäädännössä
Ajokorttilaki

Videossa neurologian erikoislääkäri Gabriele Sved kertoo uniapneasta ja ammattiautoilusta.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD