Ajokortin saaminen ja ajokyvyn seuranta

Uniapnea on yksi suurimmista moottoriajoneuvo-onnettomuuksien riskitekijöistä. Riski syntyy kuljettajan vireystilan häiriintymisestä.

Vireystilan häiriintymisen taustalla on sekä uniapneaa että muita unenaikaisia hengityshäiriöitä (EU komission direktiivin 2014/85/EU). Ajokykyä arvioitaessa valveillaoloajan väsymyksen aste on merkitsevä.

• Ajokorttilaki uudistui 1.7.2018 ja samalla päivittyivät ajoterveyden ohjeet, jotka vaikuttavat uniapneaa sairastaviin seuraavasti:
  • Jos ajoluvan hakijalla on uniapnea, tarvitaan edelleen erillinen lääkärinlausunto ajokyvystä.

Lääkäri arvioi uniapnean vaikutusta ajokykyyn ja hän voi lähettää ajoluvan hakijan pitkäaikaisen ajokyvyn testaukseen. Testaus ei ole ajokoe. Testauksessa ajoluvan hakija ajaa normaalissa liikennevirrassa liikenneopettajan valvonnassa, lääkärillä on mahdollisuus osallistua tilanteeseen.

Ilman ajolupaa jäävät

Jos henkilöllä on uniapneasta johtuva vaikea nukahtamistaipumus, hän ei uudistuneenkaan lain mukaan saa ajo-oikeutta (A-, B- ja T-ajokorttiluokka eli moottoripyörä, henkilöauto, pakettiauto, traktori, mopo). Useimpia ammattiautoilijoita (taksinkuljettajat, C- ja D-ajokorttiluokat eli kuorma-auton, linja-auton ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajat) koskevat tiukemmat terveysvaatimukset: ajoluvan estää uniapneasta johtuva lievempikin vireystilan häiriö.

Tilapäinen ajokielto

Tilapäinen ajokielto annetaan vastedes heti tutkimusten alkaessa jokaiselle (A-, B-, C-, D ja T-ajokorttiluokka). Hoitovaste on saavutettava 6 kuukauden kuluessa. A-, B- ja T-ajokorttiluokan kuljettajien hoidon on vaikutettava niin, että vaikeaa nukahtamistaipumusta ei ole. A-, B- ja T-ajokorttiluokassa hoidon onnistumista vähintään 3 vuoden välein.

C- ja D-ajokorttiluokassa hoidon tulee onnistua, eikä vireystila saa olla enää alentunut 6 kuukauden kuluessa. Jos näin ei tapahdu, ajokiellosta ilmoitetaan poliisille. C- ja D-ajokorttiluokassa hoidon tehoa seurataan vähintään 1 vuoden välein.

Lisätietoa uniapneasta ja ajokorteista

Tietoa päivitetyistä ajoturvaohjeista Trafin sivuilla
Trafin ajoterveyden arviointiohjeet lääkäreille
Ajokorttiluokat lainsäädännössä
Ajokorttilaki

Videossa neurologian erikoislääkäri Gabriele Sved kertoo uniapneasta ja ammattiautoilusta.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.