Erilaisia hoitokeinoja uniapneaan

CPAP-hoidon lisäksi/sijasta uniapneaa voidaan hoitaa uniapneakiskolla, leikkauksilla tai sähköstimulaatiolla.

Rokotukset

Uniapneaa sairastavan ja hänen läheisensä kannattaa ottaa vuosittain kausi-influenssarokote. Uniapneaa sairastavat saavat rokotteen ilmaiseksi omalta terveysasemaltaan.

Uniapneakisko

Uniapneakiskoa käytetään nukkuessa. Se tuo alaleukaa eteenpäin ja estää kielen painumista taakse. Kisko auttaa parhaiten lieväoireisia, normaalipainoisia uniapneaa sairastavia, joilla hengityskatkot esiintyvät pääasiassa selällä nukkuessa. Toisinaan hoitoa käytetään silloin, kun CPAP-hoito ei syystä tai toisesta onnistu.
Uniapneakisko ei sovellu vaikeaa hampaiden kiinnityskudossairautta potevalle. Hoito voi myös kipeyttää leukaniveliä ja lisätä syljen eritystä kiskon ollessa suussa sekä pahentaa purentavirheitä.

Leikkaushoito

Mikäli elämäntapojen muutokset, CPAP-hoito tai uniapneakisko eivät auta, voidaan harkita leikkaushoitoa. Leikkaushoito on mahdollista myös silloin, jos uniapneaa sairastavalla on merkittäviä rakenteellisia poikkeuksia nenän tai nielun alueella.
Leikkaushoitoja ovat ylähengitysteiden leikkaus (esimerkiksi nenän avaava leikkaus), nielun alueen hoito radiotaajuuskirurgialla, leuan alueen leikkaus (esimerkiksi ylä- ja alaleukaa voidaan tuoda leikkauksella eteenpäin) tai lihavuusleikkaus. Lihavuusleikkaus ei yleensä poista uniapneahoidon tarvetta kokonaan, mutta se lievittää oireita.

Sähköstimulaatiohoito

Sähköstimulaatio on kokeellista hoitoa. Siinä asetetaan solisluun alle laite, joka stimuloi sähköisesti kielen liikehermoa unen aikana. Stimulointi vakauttaa ja laajentaa hengitysteitä.