Kokemustoimijat

Kokemustoimija on hengityssairas, joka on koulutuksessa hankkinut taitoja oman selviytymistarinansa jäsentämiseen ja kertomiseen.

Kokemustoimijan osaamista kannattaa hyödyntää erilaisten palvelujen kehittämisessä ja hengitysterveyttä edistävässä vaikuttamistyössä.

Kokemustoimijan kokemuksista on hyötyä esim.

• terveydenhuollon asiakasraadeissa
  • kuntalaiskuulemisissa
  • kehittämishankkeissa
  • vertaisryhmissä
  • lääkärien koulutuksissa
  • sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksissa
  • messuilla
  • yhdistysten omissa tilaisuuksissa.

Kokemustoimijan voi tilata: kokemuskoulutus.fi. Palvelu vaatii rekisteröitymisen. Voit tavoittaa hengityssairauksien kokemustoimijoita myös Hengitysliiton kautta: kokemustoimija(a)hengitysliitto.fi.

Katso video, niin tiedät mistä kaikesta on kyse, kun puhutaan kokemustoiminnasta ja yhteistyöstä kokemustoimijoiden kanssa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: