Kokemustoimijoiden profiilit

Tälle sivulle on listattu kokemustoimijoiden profiilit alueittain. Valtosa kokemustoimijoista esiintyy myös Skypen välityksellä.

Etelä-Suomi

Eija Salo, aihepiiri: astma, allergiat sekä muut hengityssairaudet ja niiden hoito.
Irma Saari, aihepiiri: astma.
Kaj Pirhonen, aihepiiri: keuhkoahtaumatauti, tupakoinnin lopettaminen.
Kirsi Repo, aihepiiri: bronkiektasia ja astma.
Timo Koivisto, aihepiiri: astma ennen ja nyt.

Itä-Suomi, Keski- ja Kaakkois-Suomi

Kaarina Räty, aihepiiri: sisäilmasta sairastunut.
Pirjo Salmela, aihepiiri: sisäilmasta sairastunut.

Länsi-Suomi

Heikki Huotari, aihepiiri: sisäilmasta sairastunut.
Teuvo Moilanen, aihepiiri: sisäilmasta sairastunut.
Marjatta Rintala, aihepiiri: tuberkuloosi.

Pohjois-Suomi

Ari Koivunen, aihepiiri: keuhkoahtaumatauti.
Eeva-Liisa Peltonen, aihepiiri: harvinaiset hengityssairaudet.
Elisa Tomperi, aihepiiri: astma, bronkiektasiatauti.
Helena Kummala, aihepiiri: kystinen fibroosi, keuhkonsiirto.
Katja Törmi, aihepiiri: vaikea astma, ABPA, kystinen fibroosi.
Pirkko Moisio, aihepiiri: sisäilmasta sairastunut.
Teija Huotari, aihepiiri: tuberkuloosi, astma ja bronkiektasia.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.