Ari Koivunen

Ari Koivunen on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2016. Hän esiintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Ari Koivunen

koivunen.ari@gmail.com

Motto:

Pitää aina tehdä se, mihin vähänkin pystyy.

Aihepiiri:

Ensin nivelreuma. Sitten keuhkoahtaumatauti. Osatyökyvyttömyyseläkkeen kautta eläkeläiseksi vuosia kestäneen itsensä kanssa kamppailun jälkeen. Minun tarinani = hengityssairauteni lyhyt syntyhistoria. COPD:n oireet ja niiden vaikutus, taudin toteaminen, hoito ja lääkkeet, liikunta ja sairauden kanssa eläminen. Liikunta.

Palvelut:

Luennot paikan päällä ja Skypen kautta. Työryhmissä työskentely.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Logistiikan johdon ammattilainen.

Olen ollut jo kauan sairaana. Olen kokenut COPD:n tutkimukset ja hoidot monipuolisesti. Tulen toimeen taudin kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue:

Oulun Seudun Hengitysyhdistys. Skypellä koko Suomi. Paikan päälle noin 100 km säteellä Oulusta.

Kokemus:

• OYS:n kuntotusryhmiä (COPD) usean vuoden aikana
  • Oulun Diakoniaopisto
  • Oulun Diakonia-ammattikorkea
  • avoin yleisötilaisuus COPD:stä Oulussa

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: