Ari Koivunen

Ari Koivunen on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2016. Hän esiintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Ari Koivunen

koivunen.ari@gmail.com

Motto:

Pitää aina tehdä se, mihin vähänkin pystyy.

Aihepiiri:

Ensin nivelreuma. Sitten keuhkoahtaumatauti. Osatyökyvyttömyyseläkkeen kautta eläkeläiseksi vuosia kestäneen itsensä kanssa kamppailun jälkeen. Minun tarinani = hengityssairauteni lyhyt syntyhistoria. COPD:n oireet ja niiden vaikutus, taudin toteaminen, hoito ja lääkkeet, liikunta ja sairauden kanssa eläminen. Liikunta.

Palvelut:

Luennot paikan päällä ja Skypen kautta. Työryhmissä työskentely.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Logistiikan johdon ammattilainen.

Olen ollut jo kauan sairaana. Olen kokenut COPD:n tutkimukset ja hoidot monipuolisesti. Tulen toimeen taudin kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue:

Oulun Seudun Hengitysyhdistys. Skypellä koko Suomi. Paikan päälle noin 100 km säteellä Oulusta.

Kokemus:

• OYS:n kuntotusryhmiä (COPD) usean vuoden aikana
  • Oulun Diakoniaopisto
  • Oulun Diakonia-ammattikorkea
  • avoin yleisötilaisuus COPD:stä Oulussa

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi