Eeva-Liisa Peltonen

Eeva-Liisa Peltonen on valmistunut kokemustoimijaksi 2016. Hän keikkailee myös Skypellä.

Kokemustoimija Eeva-Liisa Peltonen

eevaliisapeltonen@gmail.com

Motto:

Rockin' in the Free World

Aihepiiri:

Sosiaalietuudet, vajaakuntoiset työntekijät, kokemustieto potilaan asemasta sekä asennoituminen sairauksien kanssa elämiseen.

Palvelut:

Kokemustarinani kolmen harvinaiseksi luokitellun sairauden kanssa (reuma ja keuhkot), elämän makuista kerrontaa faktat todeten, mutta tragediaa niiden ympärille ei rakenneta. Kokemustarinani sopii kerrottavaksi esim. eri yhdistysten tilaisuuksissa, kuntoutuksessa ja sopeutumisvalmennuksessa oleville, harvinaisia sairauksia koskevissa tilaisuuksissa, seminaareissa, kouluissa sekä poliittisille tahoille.

Olen sairaushistoriani aikana kulkenut monien lääkärien ja hoitajien käsien läpi. Olisin kaivannut enemmän kontaktia sosiaalityöntekijöihin. Luennoin mielelläni niin lääketieteen, hoito- ja sosiaalityön opiskelijoille ja osaamistaan päivittäville jo valmistuneille ja mahdollisesti ammatissaan toimiville.

Ammattitausta ja osaaminen:

Kirjoitan blogia osoitteessa http://sanoisinkosairasta.blogspot.fi/. Perinteisten luentokeikkojen lisäksi olen liikenteessä myös monologilla Haloo Suomi! Minulla on asiaa! (ks. video alla) Toimin simulaatio- eli potilasnäyttelijänä hoitotyön ja sosiaalialan opiskelijoille.

Kokemus:

Luennot eri yhdistysten tilaisuuksissa ja poliittisille toimijoille. Monologilla 'Kokemuksen voimalla asiantuntijalta asiantuntijalle' ja 'Tulla kuulluksi – Polkuja asiakkaasta toimijaksi' -seminaareissa sekä m/s Soste -risteilyllä.

Hengitysyhdistys ja keikkailualue:

Länsi-Lapin Hengitysyhdistys, Läpi Suomen

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: