Eija Salo

Eija Salo on valmistunut kokemusasiantuntijaksi vuonna 2015. Eija keikkailee myös Skypellä.

Eija Salo

saloeija@elisanet.fi

Motto:

Vain positiivisella asenteella voi selviytyä!

Aihepiiri:

Voin yhdistää omaan selviytymistarinaani astmasta, allergioista ja atopiasta myös yleistä tietoa hengityssairauksista ja niiden hoidoista. Olen sairastunut jo lapsena. Lisäksi olen altistunut homeille, kemikaaleille ja huonolle sisäilmalle. Olen alun perin koulutukseltani farmaseutti, joka on lisäkouluttanut itseään vuosien varrella todella paljon (mm. astman hoidon erityispätevyys).

Palvelut:

Voin luennoida ja toimia asiantuntijana niin hengityssairauksiin kuin hoitoihinkin liittyen.

Ammattitausta ja osaaminen:

Pitkä kokemus lääkealalta, mm. luennoinut monista eri aihealueista 1980-luvulta lähtien.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue:

Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistys, Etelä-Suomi, Skypellä koko Suomi.

Kokemus:

Olen kertonut tarinaani ja luennoinut sairauksista eri yhdistyksille ja järjestöille sekä yleisölle jo ennen varsinaista koulutusta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: