Helena Kummala

Helena Kummala on valmistunut kokemustoimijaksi 2017. Hän keikkailee myös Skypen välityksellä.

sähköposti: helena.kummala@gmail.com
insta: kummahelena

Motto

Look for something positive in each day, even if some days you have to look little harder. Asenne ratkaisee, aina.

Aihepiiri

Olen nelikymppinen kotiäiti, vaimo ja koiriemme mamma <3

Olen saanut elämältä kaksi isoa lahjaa, poikamme syntymä, 2009 ja uudet keuhkot, 2014. Enempää en voisi toivoa, olen tästä elämästä todella kiitollinen! Oma perhe, liikkuminen ja luonto on minun "pyhä kolminaisuuteni". On ihanaa saada hengästyä, kun vaikka pyöräilen poikani ja mieheni kanssa. Olen kystisen fibroosin yksi soturi diabeteksen kera ja keuhkonsiirrokas. Kystinen fibroosi on ollut osa minua päivän ikäisestä asti, ja minä osa sitä, en tiedä mitä on olla terve, ja se asia on mulle ihan fine! Tänä päivänä koen, että SAAN tehdä asioita, siitä kuuluu iso kiitos perheelleni, luovuttajalleni sekä meidän hienolle terveydenhoitojärjestelmälle.

Palvelut

Luennoin mielelläni eri koulutustilaisuuksissa, vertaisryhmille, terveydenhuollonalan ammattilaisille ja kehittäjille. Vertaistukitoiminta on myös lähellä sydäntä.

Ammattitausta ja osaaminen

Työelämälle kannoin korteni kekoon ”toimistorottana” pian kymmenen vuotta, nyt on aika nauttia tästä lahjasta, elämänjatkoajasta, perheeni kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue

Oulun Seudun Hengitysyhdistys, Suomen CF -yhdistys, Pohjois-Pohjanmaa ja muu Suomi.

Kokemus

Ihminen vai tapaus -luentosarjassa kokemuskoulutuksen näyttöluento, OAMK kevät 2017
Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, syksy 2016 (skype), Hengitysliitto

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: