Helena Kummala

Helena Kummala on valmistunut kokemustoimijaksi 2017. Hän keikkailee myös Skypen välityksellä.

Helena Kummala - Kokemustoimija

sähköposti: helena.kummala@gmail.com
insta: kummahelena

Motto

❤   Look for something positive in each day, even if some days you have to look little harder.

❤   Asenne ratkaisee, aina.

❤   Arki on sitä luksuselämää.

Aihepiiri

Olen yli nelikymppinen kotiäiti, vaimo ja koiriemme mamma ❤
Olen saanut elämältä kaksi isoa lahjaa, poikamme syntymä, 2009 ja uudet keuhkot, 2014. Enempää en voisi toivoa, olen tästä elämästä todella kiitollinen! Läheiset, liikkuminen ja luonto on minun "pyhä kolminaisuuteni". On ihanaa saada hengästyä, kun vaikka pyöräilen poikani ja mieheni kanssa. Olen kystisen fibroosin yksi soturi diabeteksen kera ja keuhkonsiirrokas. Kystinen fibroosi on ollut osa minua päivän ikäisestä asti, ja minä osa sitä, en tiedä mitä on olla terve, ja se asia on mulle ihan fine! Tänä päivänä koen, että SAAN tehdä asioita, siitä kuuluu iso kiitos perheelleni, luovuttajalleni sekä Suomen hienolle terveydenhoitojärjestelmälle.

Palvelut

Luennoin mielelläni eri koulutustilaisuuksissa, vertaisryhmille, terveydenhuollonalan ammattilaisille ja kehittäjille. Vertaistukitoiminta on myös lähellä sydäntä.

Ammattitausta ja osaaminen

Tänä päivänä haluan oman kokemukseni kautta jakaa tietoa sairaudesta, keuhkojensiirrosta, elämästä pitkäaikaissairaana, sekä tuoda semmosta positiivista henkeä sairaudesta huolimatta, elämän arkiset asiat ovat se onni ja hyvä.

Työelämälle kannoin korteni kekoon ”toimistorottana” pian kymmenen vuotta, nyt on aika nauttia tästä lahjasta, elämänjatkoajasta, perheeni kanssa.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue

Oulun Seudun Hengitysyhdistys, Suomen CF -yhdistys, Pohjois-Pohjanmaa ja muu Suomi.

Kokemus

Vaikuttaa kokemustoimintaa Pohjois-Pohjanmaalla ohjausryhmän jäsen, syksy 2018 -

Kokemustoimintaa yhteistyöllä seminaarissa yhtenä puhujana Oulussa, syksy 2018
Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, Raahen Seudun Hengitysyhdistys ry, kevät 2018

Ihminen vai tapaus -opintojaksolla mukana kokemustoimijana oman tarinan kautta sekä yhtenä panelistinjäsenenä keskustelemassa, OAMK kevät 2018

Ihminen vai tapaus -luentosarjassa kokemuskoulutuksen näyttöluento, OAMK kevät 2017

Minun tarinani: Keuhkonsiirto palautti ilon elämään, syksy 2016 (skype), Hengitysliitto

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi