Hilkka Nivukoski

Hilkka Nivukoski on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2014. Hän esiintyy myös Skypen välityksellä.

hilkkanivukoski@gmail.com

Motto:

Kohtele toisia niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Aihepiiri:

Homeoireet -sairaudet. Sairaalassakin voi sairastua, kun työskentelee homesairaalassa. Sädesieni, eli aktinobakteeri Streptomyces albus +++ IgE. MCS- hajuste ja monikemikaaliyliherkkyys. Vertaistuki.

Palvelut:

Luennot paikan päällä ja Skypen kautta. Työryhmissä työskentely. Vertaistuki.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Vertaisohjaaja. Terveydenhoitaja-sosionomi.

Sairastuin työpaikallani. Minulla on ammattitautidiagnoosi. Olen kokenut homesairauden tutkimukset ja hoidot monipuolisesti. Tulen toimeen sairauteni kanssa, kunhan vältän hometaloja ja hajusteita sekä eläimiä.

Paikallinen yhdistys ja keikkailualue:

Oulun Seudun Hengitysyhdistys. Skypellä koko Suomi. Paikan päälle noin 100 km säteellä Oulusta.

Kokemus:

• Oulun seudun Hengitysyhdistyksen astmaatikkojen ja sisäilmasta/homeesta sairastuneiden vertaisohjaaja
  • Oulun Setlementtiyhdistyksessä puhuin tuleville kouluavustajille
  • Raahen seudun Hengitysyhdistyksessä kerroin homesairaudestani
  • Kokemustoimijana Oulun Lääketieteellisessä tiedekunnassa ensimmäisen vuoden opiskelijoille
  • Elävän kirjan koulutus
  • Vertaistukivetäjänä Skype-ryhmässä
  • Mielenilmaisu Turussa 2.11.2016. Kerroin oman tarinani.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: