Irma Saari

Irma Saari on valmistunut kokemusasiantuntijaksi vuonna 2015. Irma keikkailee myös Skypen välityksellä.

Irma Saari

saari.irma@gmail.com

Motto:

Astma on vain hidaste, ei este. Oman kokemuksen ja sairauden voi kääntää hyödyksi. Minä tiedän, miltä sinusta tuntuu.

Aihepiiri:

Oma tarinani: Minulla on astma, en sairasta. Astma on ollut aina, jo lapsesta asti, allergiapohjaisena. Nykyään olen astman hoitoon erikoistunut farmaseutti. Voin siis puhua sekä vertaisena että ammattilaisena.

Palvelut:

Voin kertoa tarinani lääkäreille, sairaanhoitaja- ja lähihoitajaopiskelijoille ym. Voin myös kertoa astmalääkkeistä ja apuvälineistä. Kouluille ja päiväkodeille voin kertoa aiheesta miten huomioida allerginen/astmaattinen lapsi?

Ammattitausta ja osaaminen:

Farmaseutti, astman hoidon erityispätevyys.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistys, Etelä-Suomi, tarvittaessa myös kauemmaksi.

Kokemus:

Olen kertonut tarinani ja antanut astma-apuväline -esittelyn sairaanhoitajaopiskelijoille. Skype-esiintyminen (oma tarina) Pohjois-Suomeen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: