Kaarina Räty

Kaarina Räty on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2015. Kaarina esintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Kaarina Räty

kaarina.raty@outlook.com

Motto:

Kroonisen sairauden iskiessä elämä saattaa raunioitua varsinkin, jos on sisäilmasta sairastunut. Siihen ei löydy diagnoosia eikä parantavaa lääkitystä. Sen taistelun olen käynyt lävitse ja mielelläni autan kohtalotovereitani. Voimme rakentaa elämämme yhdessä ehyeksi ja nauttia siitä, mitä meillä vielä on.

Aihepiiri:

• sairastuminen ja selviytyminen
  • uusien elämän arvojen löytäminen
  • voimaantuminen
  • kuuntelen kehoani ja noudatan sen neuvoja
  • vertaistuesta voimaa.

Palvelut:

• sisäilmastasairastuneiden ryhmänvetäjä
  • luennointi.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Avin tarkastaja sosiaali- ja terveysosastolla. Stanfordin yliopiston kehittämän 6 viikon Arkeen Voimaa -kurssin vertaisohjaajana vuodesta 2012.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Kuopion Seudun Hengitysyhdistys. Savo - Karjala. Skype for Business koko Suomi.

Kokemus:

• 2 hengitysyhdistyksessä pidettyä esiintymistä
  • 6 kurssia, Arkeen Voimaa -kurssin vertaisohjaana (kurssi kestää 6 viikkoa).

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu