Kaarina Räty

Kaarina Räty on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2015. Kaarina esintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Kaarina Räty

kaarina.raty@outlook.com

Motto:

Kroonisen sairauden iskiessä elämä saattaa raunioitua varsinkin, jos on sisäilmasta sairastunut. Siihen ei löydy diagnoosia eikä parantavaa lääkitystä. Sen taistelun olen käynyt lävitse ja mielelläni autan kohtalotovereitani. Voimme rakentaa elämämme yhdessä ehyeksi ja nauttia siitä, mitä meillä vielä on.

Aihepiiri:

• sairastuminen ja selviytyminen
  • uusien elämän arvojen löytäminen
  • voimaantuminen
  • kuuntelen kehoani ja noudatan sen neuvoja
  • vertaistuesta voimaa.

Palvelut:

• sisäilmastasairastuneiden ryhmänvetäjä
  • luennointi.

Ammattitausta ja osaaminen:

Hengitysliiton kokemustoimijakoulutus. Avin tarkastaja sosiaali- ja terveysosastolla. Stanfordin yliopiston kehittämän 6 viikon Arkeen Voimaa -kurssin vertaisohjaajana vuodesta 2012.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Kuopion Seudun Hengitysyhdistys. Savo - Karjala. Skype for Business koko Suomi.

Kokemus:

• 2 hengitysyhdistyksessä pidettyä esiintymistä
  • 6 kurssia, Arkeen Voimaa -kurssin vertaisohjaana (kurssi kestää 6 viikkoa).

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: