Kaija Vainio

Kaija on valmistunut kokemustoimijaksi 2014.

Kokemustoimija Kaija Vainio

kaija.vainio@gmail.com

Motto:

Itkemässä pitää käydä, MUTTA sinne ei saa jäädä olemaan!

Aihepiiri:

Oma sairastumis/selviytymistarinani työpaikan sisäilmaongelmien takia.

Palvelut:

Vertaistukijana ja kokemustoimijana esim. sisäilmatyöryhmässä.

Ammattitausta ja osaaminen:

Työurani olen tehnyt hoitoalalla, nykyisin olen eläkeläinen. Vertaistukiryhmän vetäjänä olen toiminut vuosina 2010-2015.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Keski-Suomen Hengitysyhdistys, Keski-Suomi.

Kokemus:

Olen käynyt kertomassa tarinaani oppilaitoksissa, eri yhteisöjen ja yhdistysten tilaisuuksissa sekä messuilla.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: