Kaj Pirhonen

Kaj Pirhonen on valmistunut kokemusasiantuntijaksi 2015.

Kokemustoimija Kaj Pirhonen

kaj.pirhonen@elisanet.fi

Motto:

500.000 tupakan mies. Määrä tuli täyteen 37 vuodessa. Pyrin kuvaamaan miten ajauduin melkein toimintakyvyttömäksi, pelkästään tupakan ansiosta. Oletin nuorena, että kyllä urheilu puhdistaa keuhkot. Aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana ja siitä pikkuhiljaa vauhti kiihtyi ollen huipussaan noin 40-vuotiaana. Sairaus (keuhkoahtaumatauti) eteni pikku hiljaa, eikä sitä huomannut, miten heikkoon kuntoon olin ajautunut.

Palvelut:

Oppitunnit 6-luokasta ylöspäin aina lääkäreille asti. Aikuisopiskelijat 2-asteen koulutuksesta aina yliopistoon sakka. Tupakoinnin lopettaville vertaistukiryhmät, yritykset, kaupungit, eri ammatti ryhmät.

Ammattitausta ja osaaminen:

Myyntimies, piilovaikuttaja.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistys ry, Uudenmaanlääni.

Tapahtumat joissa ollut puhumassa:

Biomedicum Helsinki, Helsingin kaupungin aikuisopiskelijat oppisopimuskoulutuksessa, Keuda Tuusula Kerava, Ammattikoulu Kerava, Peruskoulu Vantaa, Keski-Uudenmaan hengitysyhdistys ry.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu