Kaj Pirhonen

Kaj Pirhonen on valmistunut kokemusasiantuntijaksi 2015.

Kokemustoimija Kaj Pirhonen

kaj.pirhonen@elisanet.fi

Motto:

500.000 tupakan mies. Määrä tuli täyteen 37 vuodessa. Pyrin kuvaamaan miten ajauduin melkein toimintakyvyttömäksi, pelkästään tupakan ansiosta. Oletin nuorena, että kyllä urheilu puhdistaa keuhkot. Aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana ja siitä pikkuhiljaa vauhti kiihtyi ollen huipussaan noin 40-vuotiaana. Sairaus (keuhkoahtaumatauti) eteni pikku hiljaa, eikä sitä huomannut, miten heikkoon kuntoon olin ajautunut.

Palvelut:

Oppitunnit 6-luokasta ylöspäin aina lääkäreille asti. Aikuisopiskelijat 2-asteen koulutuksesta aina yliopistoon sakka. Tupakoinnin lopettaville vertaistukiryhmät, yritykset, kaupungit, eri ammatti ryhmät.

Ammattitausta ja osaaminen:

Myyntimies, piilovaikuttaja.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistys ry, Uudenmaanlääni.

Tapahtumat joissa ollut puhumassa:

Biomedicum Helsinki, Helsingin kaupungin aikuisopiskelijat oppisopimuskoulutuksessa, Keuda Tuusula Kerava, Ammattikoulu Kerava, Peruskoulu Vantaa, Keski-Uudenmaan hengitysyhdistys ry.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: