Kirsi Repo

Kirsi Repo on valmistunut kokemusasiantuntijaksi vuonna 2015. Kirsi esiintyy myös Skypen välityksellä.

Kirsi Repo

Kotikunta: Tammela/Kanta-Häme

Keikat: 150 km säteellä Forssan seudulta, Skypellä koko Suomi Yhteystiedot : kirsi.repo@hengitysyhdistys.fi Puh 040 7050 885

Motot: Elä täysillä, koska elät vain kerran.
Jos et koskaan kaadu, et tiedä miltä tuntuu nousta ylös ja jatkaa matkaa.

Olen Hengitysliiton kouluttama kokemustoimija sekä käynyt kokemustoiminnan jatkokoulutuksen ja esiintymiskoulutuksia. Toimin Forssan Seudun Hengitysyhdistyksen sihteerinä ja hoidan myös tiedotustehtäviä sekä toimin vertaisohjaajana. Työurani olen tehnyt autoalalla varaosamyynnin ja huollon asiakaspalvelutehtävissä ja kouluttautunut myös digitaalisen viestinnän datanomiksi. Olen nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä keuhkosairauteni takia.

Asun Kanta-Hämeessä Tammelassa. Olen sairastanut astmaa ja harvinaista keuhkosairautta nimeltä bronkiektasia lapsesta asti. Lisäksi diagnooseista löytyy mm. refluksi, migreeni ja II-tyypin diabetes. Ikääkin on  kertynyt jo liki 50v.

Harrastuksista löytyy monen moista. Käsityöt ovat intohimoni, ulkoilen koirieni kanssa paljon luonnossa, käyn live-musiikkikeikoilla, autotapahtumissa, matkustelen ja teen vapaaehtoistyötä. Perheeseeni kuuluu avopuolison ja 15v pojan lisäksi 2 shetlanninlammaskoiraa.

Tarinani on melko pitkä ja monivaiheinen. On ylä- ja alamäkiä ja välillä jopa syviä kuoppia. Mutta aina sieltä matka jatkuu eteenpäin positiivisen ajattelun ja huumorinkin voimalla. Tarinasta pystyn tekemään toivotun pituisen ja kohderyhmä huomioiden painotus tietyissä asioissa.
Tarinasta löytyy selviämistä vaikeistakin asioista ja kriiseistä, koulukiusaamista, masennusta, ruokavalion ja liikunnan voimaa, harrastusten ja läheisten tärkeyttä. Näitä voin painottaa toiveiden mukaan.

Olen kokemustoimijana esiintynyt hoitajaopiskelijoille ja vertaisryhmille. Olen ollut Elävässä kirjastossa kirjana, toimin hyvinvointikuntayhtymämme asiakasraadissa sekä viimeisimpänä Kanta-Hämeen kokemustoimijoiden ohjausryhmässä.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi