Päivi Viitanen

Päivi Viitanen on valmistunut kokemustoimijaksi vuonna 2016.

Kokemustoimija Päivi Viitanen

mpaivi.viitanen@gmail.com

Motto:

Mitä sitten, jos en voi juosta, kävellenkin pääsee. Elämä jatkuu.

Aihepiiri:

Lapsuudessa sairastuminen vaikeaan/harvinaiseen keuhkosairauteen ja eläminen sairauden kanssa. Miten olen sairauden kanssa toimeen ja miten se on vaikuttanut elämään.

Palvelut:

Olen valmis kertomaan tarinani eri tahoille muun muassa lääkäriopiskelijoille, jo valmistuneille lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle.

Ammattitausta ja osaaminen:

Lastenhoitajana toimin 11vuotta. Esittelen yhdistystoimintaa ja vedän erilaisia tempauksia.

Hengitysyhdistys ja keikkailualue:

Oulun Seudun Hengitysyhdistys, Pohjois-Suomi, Kainuu.

Kokemus:

Harvinaisten päivänä 2015-2016: olen kertonut yhdistysesittelyissä (esim. OYS) itsestäni, joka sairastaa harvinaista keuhkosairautta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: