Pirjo Salmela

Pirjo Salmela on valmistunut kokemusasiantuntijaksi vuonna 2015. Pirjo esiintyy myös Skypen välityksellä.

psalmela.salmela7@gmail.com

Motto:

Elämää ei voi jättää elämättä. Olen oireillut tosi kauan homeille tietämättä mistä oireet ovat johtuneet.

Aihepiiri:

Homeen aiheuttamien oireiden kanssa selviytyminen.

Palvelut:

Oman selviytymistarinan luennointi.

Ammattitausta ja osaaminen:

Sihteeri yliopistolla. Junaemäntä.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Keski-Suomen hengitysyhdistys, Keski-Suomi, Savo, Pohjanmaa, Skype for Business-koko Suomi

Kokemus:

Yksityisesti ja omassa yhdistyksessä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: