Teija Huotari

Teija Huotari on valmistunut kokemustoimijaksi 2016. Hän keikkailee myös Skypellä.

Kokemustoimija Teija Huotari

teijahhuotari@gmail.com

Motto:

Totuus voi olla toinen kuin miltä näyttää. Ota selvää. Tutkimatta ei pidä hutkia.

Aihepiiri:

Oikein ajoitetun oikean tiedon merkitys. Nuoruuden tuberkuloosin muistona lievät bronkiektasiat. Astma. Eläköityminen.

Palvelut:

Tarinointia tarpeen mukaan.

Ammattitausta ja osaaminen:

Puuseppäartesaani, kansalaisopiston puutöiden ja huonekalujen entisöinnin ja taideaineiden tuntiopettaja, josta työkyvyttömyyseläkkeellä. Aiemmin toimistoalalla. Harrastuksena luonto ja kulttuuri sekä osallistuminen erilaisiin yhteiskunnallisiin toimintoihin.

Hengitysyhdistys ja keikkailualue:

Kajaanin Seudun Hengitysyhdistys ry, Kainuu lähellä mutta mikä tahansa alue käy kunhan suomenkielellä pärjää.

Kokemus:

Kajaanin Seudun Hengitysyhdistys ry Porinakerho.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: