Teuvo Moilanen

Teuvo Moilanen on valmistunut kokemusasiantuntijaksi vuonna 2014. esiintyy myös Skypen välityksellä.

Kokemustoimija Teuvo Moilanen

kokemustoimija@hengitysliitto.fi

Motto:

Ratkaisukeskeisesti yhdessä kohti riittävän puhdasta arkea.

Aihepiiri:

Sisäilmasairaus, homeallergia, sisäilmaongelmat, sisäilmaongelma työyhteisössä, hometalo, sisäilmasairaan ratkaisut arjessa, ratkaisut töissä, etätyö, homeeton koti, vertaistukiryhmän toiminta, ratkaisukeskeisyys.

Palvelut:

Luennointi, sisäilmatapahtuman järjestäminen, vertaistukiryhmä, kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen monialaisissa asiantuntijaryhmissä.

Ammattitausta ja osaaminen:

Koulutuskokemus, pedagoginen pätevyys, esiintymiskokemus, julkaistuja artikkeleita eli tekstin tuotto ja ilmaisutaito.

Paikallisyhdistys ja keikkailualue:

Tampereen hengitysyhdistys, 100 km säde Tamreelta tai 90 min junamatka. Mahdollisuus myös Skype-luentoihin.

Kokemus:

Toiminut vuosien ajan Tampereen hengitysyhdistyksen sisäilmasta sairaiden vertaisryhmän ohjaajana. Lukuisia kokemuspuheenvuoroja, mm. Tampereen järjestöpäivässä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: