Facebook- ja muut keskusteluryhmät

Tänne on koottu Facebookista ja verkosta löytyviä hengityssairaille ja sisäilmasta sairastuneille tarkoitettuja vertaisryhmiä ja keskustelupalstoja.

Jos tiedät jonkin aktiivisen ja asiallisen vertaisryhmän tai keskustelupalstan, kerro siitä meille tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Hengitysliitto ei vastaa Stumppi.fi:tä lukuun ottamatta tänne koottujen palstojen sisällöstä eikä moderoinnista.

Harvinaiset hengityssairaudet

ABPA - Allerginen bronkopulmonaalinen aspergilloosi (Facebook)

BPD-lasten vanhemmat (Facebook)

Bronkiektasia vertaistuki (Facebook)

Keuhkosarkoidoosi ja yleissarkoidoosit - vertaistukiryhmä (Facebook)

Team CF Finland - kystinen fibroosi (Facebook)

Keuhkoahtaumatauti

COPD Suomi (Facebook)

Sisäilmasta ja homeesta sairastuneet

HOME sweet HOME -sisäilmatietoa ja vertaistukea (Facebook)

Kuopion seudun homealtistuneet ja sisäilmasta sairastuneet (Facebook)

Pk-seudun sisäilmasairaat (Facebook)

Sisäilmasta sairastuneet ry:n keskustelu (Facebook)

Vihaiset äidit – keskusteluryhmä – Koulujen päiväkotien sisäilma-asioista kiinnostuneille vanhemmille ja lapsen läheisille (Facebook)

Tupakoinnin lopettaminen

Stumppi-keskustelupalsta

Uniapneaa sairastavat

Uniapneaklubi (Kuopio) (Facebook)

Uniapneetikot (Facebook)

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: