Hengitys-lehti -extra

Täällä voit lukea Hengityslehdessä ilmestyneistä jutuista laajempia versioita.

Tervetuloa uusi luottamusjohto!

Tammikuussa Hengitysliitto sai uuden liittovaltuuston ja liittohallituksen kaudelle 2019–2022. Toivotamme uuden luottamusjohdon tervetulleeksi luotsaamaan toimintaamme.

Hengitysliiton verkkosivuille hyvä arvosana

Hengitysliiton verkkosivut uudistettiin vuoden 2017 lopussa. Vuoden 2018 loppupuolella järjestimme kaikille sivuston käyttäjille suunnatun kyselyn selvittääksemme, kuinka hyvin onnistuimme uudistuksen tavoitteissa.

Juhlatunnelmia ja lähiruokaa

Hotelli Lasaretin vuoropäällikkö Pauliina Kokko on rakentanut Hengitysliiton lehden lukijoille juhla-annoksen porosta ja kotimaisista juureksista.

Livet med KOL

Att insjukna i kroniskt obstruktiv lungsjukdom förändrar livet och levnadsvanorna. Med de nationella rekommendationerna vill man säkerställa, att alla som insjuknat i KOL får kunskap till stöd för sin egenvård.

Eteenpäin elämässä eli kuinka selviydyin homekotikriisistä
Vastoinkäymiset koettelevat ihmisiä eri tavoin. Joku sisuuntuu siinä, missä toinen lannistuu. Homekotikriisissä asioita selvitellään ja korjataan yleensä pitkään ja joskus kaikki ei aina suju kuten pitäisi. Kaikesta voi kuitenkin selvitä elämässä eteenpäin.

Istutko sinä itsesi hengiltä?
Tieto lisää tuskaa, mutta uskottava se on: nykyajan ihminen istuu itsensä hengiltä. Valveillaoloajastamme istumme suuren ajan, kotona ja töissä.

Väsynyt nainen

Mistä puhumme, kun puhumme sisäilmasta sairastumisesta?
Lastentautien erikoislääkärin Tiina Tuomelan haastattelu.

LKT Tiina Tuomela

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi