Eduskuntavaalit 2019

Hengitysliitto haluaa nostaa eduskuntavaaleissa keskusteluun hengityssairaan ja sisäilmasta sairastuneen taloudellisen tilanteen ja tuo siihen ratkaisuehdotuksia. Lisäksi liitto muistuttaa, että ilmastonmuutos tuo mukanaan myös monenlaisia terveyshaittoja. Hyvän hengitysilman takaamiseksi sisäilmaongelmat on ehkäistävä ja korjattava.

Hengitysliitto vaatii

1. Lääkekorvausten, terveydenhuollon maksujen ja matkakorvausten maksukatot on yhdistettävä ja tason on oltava aiempaa alhaisempi.

2. Sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyttömien ja työpaikkakyvyttömien tilanne on ratkaistava osana sosiaaliturvauudistusta.

3. Ihmisten terveys on huomioitava ilmastonmuutoksen ehkäisyssä ja muutokseen varautumisessa.

4. Sisäilmaongelmissa on hoidettava sekä ihmiset että rakennukset. Terve sisäilma on kaikkien etu.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi