Harvinaisten teemaviikolla tarinoidaan

Kansainvälistä harvinaisten sairauksien päivää vietetään 28.2.

Virittäydymme teemaan jo tiistaina 26.2. Silloin kokemustoimija Kirsi Repo kertoo verkossa tarinansa otsikolla Erottamattomat – bronkiektasia ja minä. Tarina alkaa kello 18. Ilmoittaudu Päiville, paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi, niin saat osallistumislinkin sähköpostiisi.

Päätettiin, että kaikki tehdään, mitä voidaan

Äiti ja lapsi käsi kädessä

Tuulikin ja Antin perheeseen syntyi marraskuussa 1976 tytär, Helena. Heti syntymän jälkeen kävi selväksi, että lapsi sairastaa kystistä fibroosia. Miten perhe rakensi arjen tukemaan lapsen omahoitoa? Minkälaiseksi äidin ja tyttären suhde muotoutuu, kun mukana kulkee vakava etenevä sairaus? Kuinka suhde muuttuu elämäntilanteiden muuttuessa? Mitä Helenalle ja Tuulikille kuuluu nyt?

Tervetuloa torstaina 28.2. kello 18 kuuntelemaan naisten tarina ja osallistumaan keskusteluun chatissa studio-osuuden jälkeen! Juttua kuljettaa järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu. Pääset mukaan suoraan nettiselaimella eikä ilmoittautumista tarvita. Osallistumislinkki löytyy tapahtumakalenterista tapahtumapäivänä.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR