Harvinaisten teemaviikolla tarinoidaan

Kansainvälistä harvinaisten sairauksien päivää vietetään 28.2.

Virittäydymme teemaan jo tiistaina 26.2. Silloin kokemustoimija Kirsi Repo kertoo verkossa tarinansa otsikolla Erottamattomat – bronkiektasia ja minä. Tarina alkaa kello 18. Ilmoittaudu Päiville, paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi, niin saat osallistumislinkin sähköpostiisi.

Päätettiin, että kaikki tehdään, mitä voidaan

Äiti ja lapsi käsi kädessä

Tuulikin ja Antin perheeseen syntyi marraskuussa 1976 tytär, Helena. Heti syntymän jälkeen kävi selväksi, että lapsi sairastaa kystistä fibroosia. Miten perhe rakensi arjen tukemaan lapsen omahoitoa? Minkälaiseksi äidin ja tyttären suhde muotoutuu, kun mukana kulkee vakava etenevä sairaus? Kuinka suhde muuttuu elämäntilanteiden muuttuessa? Mitä Helenalle ja Tuulikille kuuluu nyt?

Tervetuloa torstaina 28.2. kello 18 kuuntelemaan naisten tarina ja osallistumaan keskusteluun chatissa studio-osuuden jälkeen! Juttua kuljettaa järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu. Pääset mukaan suoraan nettiselaimella eikä ilmoittautumista tarvita. Osallistumislinkki löytyy tapahtumakalenterista tapahtumapäivänä.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT