Hengitysliiton verkkosivuille hyvä arvosana

Hengitysliiton verkkosivuilla oli viime vuoden puolella kaikille verkkosivuston käyttäjille suunnattu kysely. Kyselyssä selvitettiin sitä, kuinka hyvin sivut palvelevat käyttäjiään.

Sormet kannettavan tietokoneen näppäimillä

Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 1018 käyttäjää. Lähes 80 prosenttia vastaajista löysi sivustolta etsimänsä tiedon helposti. Myös sivuston sisältöihin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Useampi vastaaja toivoi, että sivustolla julkaistaisiin enemmän tietoa hengityssairauksia sekä sisäilmasta oireilua ja sairastamista koskevista tutkimuksista. Myös sivuston käytettävyydessä älypuhelimilla löydettiin parannettavaa. Otamme palautteet huomioon sivuston kehittämistyössä.

Kiitos kaikille kyselyyn vastaajille!

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi