Kokemustoimijat esittäytyvät verkossa

Ketä kokemustoimijat ovat ja mitä mielenkiintoista he tekevät? Mitä iloa ja hyötyä kokemustoimijoista voi olla yhdistyksille?

Nainen kuulokkeet päässä läppärillä

Tule kuulolle ja keskustelemaan verkkotapaamiseen torstaina 21.2. kello 18. Omista keikkakokemuksistaan kertovat kokemustoimijat Ari Koivunen, Kirsi Repo ja Pirkko Moisio. Kokemustoimijakoulutusta koskeviin kysymyksiin vastaa järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu.

Maaliskuussa starttaa uusi koulutusryhmä kokemustoimijoiksi mieliville. Jos harkitset hakemista, tule ihmeessä kuulolle ja jututtamaan aktiivisia kokemustoimijoita!

Kokonaisen kokemustarinan saat kuullaksesi jo tiistaina 19.2. kello 18. Silloin kokemustoimija Irma Saari kertoo tarinansa Elämää astman kanssa.

Ilmoittaudu osallistujaksi verkkoiltoihin lähettämällä sähköposti Päiville osoitteeseen paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Tarvitset osallistuaksesi läppärin tai muun älylaitteen, jossa on nettiyhteys, äänilaite ja mikrofoni sekä toimivan sähköpostiosoitteen.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.