Kokemustoimijat esittäytyvät verkossa

Ketä kokemustoimijat ovat ja mitä mielenkiintoista he tekevät? Mitä iloa ja hyötyä kokemustoimijoista voi olla yhdistyksille?

Nainen kuulokkeet päässä läppärillä

Tule kuulolle ja keskustelemaan verkkotapaamiseen torstaina 21.2. kello 18. Omista keikkakokemuksistaan kertovat kokemustoimijat Ari Koivunen, Kirsi Repo ja Pirkko Moisio. Kokemustoimijakoulutusta koskeviin kysymyksiin vastaa järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu.

Maaliskuussa starttaa uusi koulutusryhmä kokemustoimijoiksi mieliville. Jos harkitset hakemista, tule ihmeessä kuulolle ja jututtamaan aktiivisia kokemustoimijoita!

Kokonaisen kokemustarinan saat kuullaksesi jo tiistaina 19.2. kello 18. Silloin kokemustoimija Irma Saari kertoo tarinansa Elämää astman kanssa.

Ilmoittaudu osallistujaksi verkkoiltoihin lähettämällä sähköposti Päiville osoitteeseen paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Tarvitset osallistuaksesi läppärin tai muun älylaitteen, jossa on nettiyhteys, äänilaite ja mikrofoni sekä toimivan sähköpostiosoitteen.

Puunpoltto on tunnelmallista ja kuuluu suomalaiseen kulttuuriin; kukapa ei mielellään rentoutuisi puulämmitteisen saunan lauteilla tai takassa räiskyvän tulen äärellä. Samalla puun pienpoltto tuottaa haittoja, sillä se on merkittävä pienhiukkasten tuottaja Suomessa.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT