Lempeää liikettä tarjolla verkossa sisäilmasta sairastaville

Sisäilmasta oireilevan ja sairastavan on usein vaikea löytää liikuntatilaa, jossa voi treenata ilman riskiä terveydelle. Hengitysliitto ja Oulun Seudun Hengitysyhdistys kokeilevat, voisiko verkossa ohjattu kotitreeni tarjota apua pulmaan.

Nainen jumppaa matolla

Lempeä liike -ryhmä on kerännyt liikkumaan jo reilut 170 innostunutta.

Tammikuun lopussa käynnistynyt Lempeä liike -ryhmä yhdistää ohjatun jooga- ja pilatespohjaisen viikoittaisen treenitunnin ja voimavaralähtöiset vertaiskeskustelut. Harjoitukset jaetaan striimattuina ryhmässä ja tallenteet ovat ryhmän jäsenten käytössä viikon ensiesityksestä. Harjoitusten välillä ohjaaja Kata Porthan-Ylimäinen osallistuu keskusteluihin ryhmässä ja kuulostelee osallistujien toiveita ja palautetta. Verkkovertaisena ryhmää ohjaa Pirkko Moisio.

Ryhmä toimii suljettuna Facebookissa tämän vuoden ajan ja ryhmään pääsee hakemuksesta. Ryhmän jäsenyyttä voit hakea Facebookissa: Lempeä liike – Hyvinvointia hengittäen. Jäseniksi hyväksytään vain sisäilmasta oireilevia ja sairastavia. Osallistuminen on maksuton. Tervetuloa mukaan!

Lempeän liikkeen taustatahot keräävät kyselyin tietoa ryhmäläisten kokemuksista tulevan kehitystyön pohjaksi. Kesällä kevätkauden treenien tallenteista pääsevät nauttimaan kaikki Mopsi-sovelluksen käyttäjät.

Oulun Seudun Hengitysyhdistys saa tukea ryhmän kuluihin KKI-ohjelmasta.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT