Lempeää liikettä tarjolla verkossa sisäilmasta sairastaville

Sisäilmasta oireilevan ja sairastavan on usein vaikea löytää liikuntatilaa, jossa voi treenata ilman riskiä terveydelle. Hengitysliitto ja Oulun Seudun Hengitysyhdistys kokeilevat, voisiko verkossa ohjattu kotitreeni tarjota apua pulmaan.

Nainen jumppaa matolla

Lempeä liike -ryhmä on kerännyt liikkumaan jo reilut 170 innostunutta.

Tammikuun lopussa käynnistynyt Lempeä liike -ryhmä yhdistää ohjatun jooga- ja pilatespohjaisen viikoittaisen treenitunnin ja voimavaralähtöiset vertaiskeskustelut. Harjoitukset jaetaan striimattuina ryhmässä ja tallenteet ovat ryhmän jäsenten käytössä viikon ensiesityksestä. Harjoitusten välillä ohjaaja Kata Porthan-Ylimäinen osallistuu keskusteluihin ryhmässä ja kuulostelee osallistujien toiveita ja palautetta. Verkkovertaisena ryhmää ohjaa Pirkko Moisio.

Ryhmä toimii suljettuna Facebookissa tämän vuoden ajan ja ryhmään pääsee hakemuksesta. Ryhmän jäsenyyttä voit hakea Facebookissa: Lempeä liike – Hyvinvointia hengittäen. Jäseniksi hyväksytään vain sisäilmasta oireilevia ja sairastavia. Osallistuminen on maksuton. Tervetuloa mukaan!

Lempeän liikkeen taustatahot keräävät kyselyin tietoa ryhmäläisten kokemuksista tulevan kehitystyön pohjaksi. Kesällä kevätkauden treenien tallenteista pääsevät nauttimaan kaikki Mopsi-sovelluksen käyttäjät.

Oulun Seudun Hengitysyhdistys saa tukea ryhmän kuluihin KKI-ohjelmasta.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen