Lempeää liikettä tarjolla verkossa sisäilmasta sairastaville

Sisäilmasta oireilevan ja sairastavan on usein vaikea löytää liikuntatilaa, jossa voi treenata ilman riskiä terveydelle. Hengitysliitto ja Oulun Seudun Hengitysyhdistys kokeilevat, voisiko verkossa ohjattu kotitreeni tarjota apua pulmaan.

Nainen jumppaa matolla

Lempeä liike -ryhmä on kerännyt liikkumaan jo reilut 170 innostunutta.

Tammikuun lopussa käynnistynyt Lempeä liike -ryhmä yhdistää ohjatun jooga- ja pilatespohjaisen viikoittaisen treenitunnin ja voimavaralähtöiset vertaiskeskustelut. Harjoitukset jaetaan striimattuina ryhmässä ja tallenteet ovat ryhmän jäsenten käytössä viikon ensiesityksestä. Harjoitusten välillä ohjaaja Kata Porthan-Ylimäinen osallistuu keskusteluihin ryhmässä ja kuulostelee osallistujien toiveita ja palautetta. Verkkovertaisena ryhmää ohjaa Pirkko Moisio.

Ryhmä toimii suljettuna Facebookissa tämän vuoden ajan ja ryhmään pääsee hakemuksesta. Ryhmän jäsenyyttä voit hakea Facebookissa: Lempeä liike – Hyvinvointia hengittäen. Jäseniksi hyväksytään vain sisäilmasta oireilevia ja sairastavia. Osallistuminen on maksuton. Tervetuloa mukaan!

Lempeän liikkeen taustatahot keräävät kyselyin tietoa ryhmäläisten kokemuksista tulevan kehitystyön pohjaksi. Kesällä kevätkauden treenien tallenteista pääsevät nauttimaan kaikki Mopsi-sovelluksen käyttäjät.

Oulun Seudun Hengitysyhdistys saa tukea ryhmän kuluihin KKI-ohjelmasta.

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.