Mainio teko -kunniamaininnat

Eija Salo ja Kaj Pirhonen palkittiin Mainio teko -kunniakirjalla

Eija Salo ja Kaj Pirhonen palkittiin Mainio teko –kunniakirjoilla monipuolisesta toiminnastaan kokemustoimijoina.

Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen Eija Salo ja Kaj Pirhonen saivat Mainio teko –kunniakirjat monipuolisesta toiminnastaan kokemustoimijoina. Eija on mm. kiertänyt Etelä-Suomen yhdistyksissä pitämässä kokemuspuheenvuoroja ja yhdistänyt niihin farmaseutin asiantuntemuksensa. Hän on ollut myös käytettävissä liiton eri tilaisuuksissa samoissa rooleissa. Kaj on toiminut jo pitkään savuttomuusmannekiinina ja ollut valmis median haastateltavaksi keuhkoahtauma-asioista. Hän on pitänyt kokemuspuheenvuoroja tupakoinnin lopettamista suunnitteleville, terveydenhuollon asiantuntijoille sekä koululaisille ja opiskelijoille.

Mainio kokemustoimija ja vertaisohjaaja Teuvo Moilanen

Hengitysliiton kouluttama sisäilmasta sairastunut kokemustoimija ja vertaisohjaaja Teuvo Moilanen Tampereelta sai Mainio teko -kunniakirjan helmikuussa. Teuvo on ohjannut useita vuosia sisäilmasta sairastuneiden vertaistukiryhmää Tampereen Hengitysyhdistyksessä. Hän on käynyt myös Hengitysliiton kokemustoimijakoulutuksen vuonna 2014. Teuvon kokemuspuheenvuorot ovat erittäin pidettyjä, ratkaisuehdotuksia ja toivoa herättäviä. Hän on käynyt pitämässä useita puheenvuoroja Hengitysyhdistysten järjestämissä luentotilaisuuksissa korjausneuvojan tai sisäilma-asiantuntijan kanssa. Lisäksi yhteistyö Hengitysliiton järjestöasiantuntijan ja sisäilmatoiminnan suunnittelijan kanssa on luontevaa.

Kuvassa Matti Turunen, Arto Kotola ja Seppo Salminen

Kuvassa vasemmalta Matti Turunen, Arto Kotola ja Seppo Salminen.

Itä-Suomen alueen yhdistystoiminnassa ja alueella aktiivisesti toimiville mainioille miehille luovutettiin 15.12.2018 Mainio teko -kunniakirjat. Kunniakirjan saivat Matti Turunen Kymin-Karhulan Hengitysyhdistyksestä, Arto Kotola Etelä-Kymen Hengitysyhdistyksestä ja Seppo Salminen Keski-Suomen Hengitysyhdistyksestä.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi