Ryhdy vaikuttajaksi – kouluttaudu kokemustoimijaksi

Haluatko jakaa kokemuksesi omasta tai läheisesi sairastumisesta ja selviytymisestä? Tunnetko kutsumusta vaikuttaa maailmaan oman kokemuksesi pohjalta? Jos vastaat kyllä, kokemustoimijuus saattaa olla sinun juttusi.

Kädet päällekkäin, vertaistuki

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava tai sisäilmasta oireileva tai sairastava ihminen tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa rakentanut kokemuksestaan tarinan kanssaihmisille jaettavaksi. Edellytys antoisalle kokemustoimijuudelle on, että olet jo sinut sairauden kanssa. Rohkeus esiintyä ja valmius rakentaa kokemustoimijan roolia erilaisiin tilanteisiin on eduksi asiassa. Kokemustoimijuus on Hengitysliitossa sopimuspohjaista vapaaehtoistyötä.

Seuraava kokemustoimijakoulutus alkaa Jyväskylässä 23.-24.3. Koulutuksen päättävä toinen lähijakso järjestetään 18.5. Tapaamisten välillä ahkeroidaan harjoitusten parissa verkossa.

Kiinnostuitko? Lue lisää kokemustoimijuudesta täällä. Ensimmäisen koulutusviikonlopun ohjelman löydät täältä.

Koulutukseen hakeminen tapahtuu sähköpostitse. Kerro vapaasti, mikä sinua kokemustoimijuudessa kiinnostaa ja mitkä olisivat vahvuutesi tehtävässä. Lähetä hakemuksesi 28.2. mennessä osoitteella paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Hakijat haastatellaan ennen valintaa.

Koulutus on osallistujille maksuton. Hengitysliitto korvaa osallistujien matkakulut edullisimman julkisen vaihtoehdon mukaan.

Tervetuloa koulutukseen!

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR