Ryhdy vaikuttajaksi – kouluttaudu kokemustoimijaksi

Haluatko jakaa kokemuksesi omasta tai läheisesi sairastumisesta ja selviytymisestä? Tunnetko kutsumusta vaikuttaa maailmaan oman kokemuksesi pohjalta? Jos vastaat kyllä, kokemustoimijuus saattaa olla sinun juttusi.

Kädet päällekkäin, vertaistuki

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava tai sisäilmasta oireileva tai sairastava ihminen tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa rakentanut kokemuksestaan tarinan kanssaihmisille jaettavaksi. Edellytys antoisalle kokemustoimijuudelle on, että olet jo sinut sairauden kanssa. Rohkeus esiintyä ja valmius rakentaa kokemustoimijan roolia erilaisiin tilanteisiin on eduksi asiassa. Kokemustoimijuus on Hengitysliitossa sopimuspohjaista vapaaehtoistyötä.

Seuraava kokemustoimijakoulutus alkaa Jyväskylässä 23.-24.3. Koulutuksen päättävä toinen lähijakso järjestetään 18.5. Tapaamisten välillä ahkeroidaan harjoitusten parissa verkossa.

Kiinnostuitko? Lue lisää kokemustoimijuudesta täällä. Ensimmäisen koulutusviikonlopun ohjelman löydät täältä.

Koulutukseen hakeminen tapahtuu sähköpostitse. Kerro vapaasti, mikä sinua kokemustoimijuudessa kiinnostaa ja mitkä olisivat vahvuutesi tehtävässä. Lähetä hakemuksesi 28.2. mennessä osoitteella paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Hakijat haastatellaan ennen valintaa.

Koulutus on osallistujille maksuton. Hengitysliitto korvaa osallistujien matkakulut edullisimman julkisen vaihtoehdon mukaan.

Tervetuloa koulutukseen!

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT