Ryhdy vaikuttajaksi – kouluttaudu kokemustoimijaksi

Haluatko jakaa kokemuksesi omasta tai läheisesi sairastumisesta ja selviytymisestä? Tunnetko kutsumusta vaikuttaa maailmaan oman kokemuksesi pohjalta? Jos vastaat kyllä, kokemustoimijuus saattaa olla sinun juttusi.

Kädet päällekkäin, vertaistuki

Kokemustoimija on hengityssairautta sairastava tai sisäilmasta oireileva tai sairastava ihminen tai hänen läheisensä, joka on koulutuksessa rakentanut kokemuksestaan tarinan kanssaihmisille jaettavaksi. Edellytys antoisalle kokemustoimijuudelle on, että olet jo sinut sairauden kanssa. Rohkeus esiintyä ja valmius rakentaa kokemustoimijan roolia erilaisiin tilanteisiin on eduksi asiassa. Kokemustoimijuus on Hengitysliitossa sopimuspohjaista vapaaehtoistyötä.

Seuraava kokemustoimijakoulutus alkaa Jyväskylässä 23.-24.3. Koulutuksen päättävä toinen lähijakso järjestetään 18.5. Tapaamisten välillä ahkeroidaan harjoitusten parissa verkossa.

Kiinnostuitko? Lue lisää kokemustoimijuudesta täällä. Ensimmäisen koulutusviikonlopun ohjelman löydät täältä.

Koulutukseen hakeminen tapahtuu sähköpostitse. Kerro vapaasti, mikä sinua kokemustoimijuudessa kiinnostaa ja mitkä olisivat vahvuutesi tehtävässä. Lähetä hakemuksesi 28.2. mennessä osoitteella paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Hakijat haastatellaan ennen valintaa.

Koulutus on osallistujille maksuton. Hengitysliitto korvaa osallistujien matkakulut edullisimman julkisen vaihtoehdon mukaan.

Tervetuloa koulutukseen!

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.