Sauvakävelykiertue 2019

Keväällä käynnistyy Suomen Ladun latuyhdistyksien ja Tahko Pihkala -seuran järjestämä kahdeksan paikkakunnan sauvakävelykiertue.

Sauvakävelyryhmä

Sauvakävelytapahtuma kaikilla paikkakunnilla klo 18-20.

• Espoon Oittaalla 24.4.
  • Turun Impivaarassa 25.4.
  • Kouvolan Urheilukeskuksessa 2.5.
  • Tampereen Kaupissa 6.5.
  • Seinäjoen Kyrkösjärvellä 7.5.
  • Kuopion Puijolla 8.5.
  • Oulun jäähallilla 9.5.
  • Rovaniemen hiihtostadionilla 22.5.

Maailman johtavat sauvakävelynasiantuntijat kuten Mika Venojärvi, Tiina Arrankoski, Leena Jääskeläinen, Juha Koivisto  ja Tuomo Jantunen

• kertovat uusista sauvakävelyn terveystutkimustuloksista
  • esittelevät hyviä sauvaharjoitteita
  • ohjaavat oikeisiin kävelytapoihin ja
  • kävelevät kaikkien osanottajien kanssa 1-6 km.

Niin nuoret kuin vanhat, hyvä- ja huonokuntoiset, aloittelijat ja ammattilaiset… kaikki olette lämpimästi tervetulleita! Omat sauvat mukaan. Myös lainasauvoja saatavilla. Tapahtumaan voi osallistua myös yhdessä hengitysyhdistyksen jäsenten kanssa. Kerää porukka ja osallistu yhdessä!

Ei pääsymaksua. Sään mukainen ulkoiluvarustus päälle.

Järjestäjät: Tahko Pihkala -seura, ICNW, Amazing Finland, Suomen Latu ja paikalliset latuyhdistykset.

Mukaan kävelemään on kutsuttu myös terveysjärjestöjä ja kuntia esimerkiksi Sydänliitto, Hengitysliitto, Reumaliitto, Diabetesliitto, Voimaa vanhuuteen -ohjelma ja Espoon kaupunki.

Lisätietoja: liikunnan suunnittelija Janne Haarala, janne.haarala(a)hengitysliitto.fi

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi