Verkkovertaisryhmät

Verkkovertaisryhmät astmaa ja bronkiektasiaa sairastaville käynnistyvät.

Nainen kuulokkeet päässä läppärillä

Syksyllä 2018 käynnistyneen verkkovertaisohjaajakoulutuksen tuloksena käynnistyy tuota pikaa kaksi uutta vertaisryhmää. Verkossa kokoontuva ryhmä bronkiektasiaa sairastaville starttaa tiistaina 19.2. kello 18. Työikäisten astmaa sairastavien verkkoryhmän ensimmäinen istunto on maanantaina 4.3. kello 19. Myös keuhkoahtaumaa sairastavien keskiviikkoisin kello 17 kokoontuva vertaisryhmä toivottaa vielä muutaman uuden keskustelijan tervetulleeksi mukaan.

Kaikki ryhmät kokoontuvat omien suunnitelmiensa mukaan noin kerran kuukaudessa. Kaikkiin ryhmiin voi ilmoittautua sähköpostitse osoitteella verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi. Vertaisohjaaja ottaa sitten yhteyttä ja kutsuu mukaan tapaamiseen.

Jos haluat kysyä jotakin verkkovertaistoiminnasta, järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu vastaa. Osoite on paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.