Verkkovertaisryhmät

Verkkovertaisryhmät astmaa ja bronkiektasiaa sairastaville käynnistyvät.

Nainen kuulokkeet päässä läppärillä

Syksyllä 2018 käynnistyneen verkkovertaisohjaajakoulutuksen tuloksena käynnistyy tuota pikaa kaksi uutta vertaisryhmää. Verkossa kokoontuva ryhmä bronkiektasiaa sairastaville starttaa tiistaina 19.2. kello 18. Työikäisten astmaa sairastavien verkkoryhmän ensimmäinen istunto on maanantaina 4.3. kello 19. Myös keuhkoahtaumaa sairastavien keskiviikkoisin kello 17 kokoontuva vertaisryhmä toivottaa vielä muutaman uuden keskustelijan tervetulleeksi mukaan.

Kaikki ryhmät kokoontuvat omien suunnitelmiensa mukaan noin kerran kuukaudessa. Kaikkiin ryhmiin voi ilmoittautua sähköpostitse osoitteella verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi. Vertaisohjaaja ottaa sitten yhteyttä ja kutsuu mukaan tapaamiseen.

Jos haluat kysyä jotakin verkkovertaistoiminnasta, järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu vastaa. Osoite on paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR