Verkkovertaisryhmät

Verkkovertaisryhmät astmaa ja bronkiektasiaa sairastaville käynnistyvät.

Nainen kuulokkeet päässä läppärillä

Syksyllä 2018 käynnistyneen verkkovertaisohjaajakoulutuksen tuloksena käynnistyy tuota pikaa kaksi uutta vertaisryhmää. Verkossa kokoontuva ryhmä bronkiektasiaa sairastaville starttaa tiistaina 19.2. kello 18. Työikäisten astmaa sairastavien verkkoryhmän ensimmäinen istunto on maanantaina 4.3. kello 19. Myös keuhkoahtaumaa sairastavien keskiviikkoisin kello 17 kokoontuva vertaisryhmä toivottaa vielä muutaman uuden keskustelijan tervetulleeksi mukaan.

Kaikki ryhmät kokoontuvat omien suunnitelmiensa mukaan noin kerran kuukaudessa. Kaikkiin ryhmiin voi ilmoittautua sähköpostitse osoitteella verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi. Vertaisohjaaja ottaa sitten yhteyttä ja kutsuu mukaan tapaamiseen.

Jos haluat kysyä jotakin verkkovertaistoiminnasta, järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu vastaa. Osoite on paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT