Kaatuminen on taitolaji

Lapinlahden hengitysyhdistysläiset opettelivat kaatumista sisätiloissa.

Yhdistysväki judoseuran kaatumikurssilla
Lapinlahden yhdistysväki harjoittelemassa turvallista kaatumista.

Paikallinen judoseura Lapinlahden Shiranami järjesti kurssin, jossa opeteltiin kaatumaan tatamille ilman käsien, lonkan tai pään satuttamista. Jokainen voi opetella köllähtämään kyljelleen tai selälleen turvallisesti kotona. Kaatuminen on taitolaji.

– Liikkeet eivät olleet helpoimmasta päästä. Kahden danin mustavöinen Jari Kuokka Lapinlahden Shiranami ry:stä korostaa, että käsiä ei saa laittaa kaatuessaan väliin. Otetaan ne kädet pois sieltä välistä ja pidetään pää mahdollisimman kaukana maasta ilman ruoskaliikettä leuka kiinni rinnassa. Ja sitten joustavuutta jaloista ja vähän ennakointia, neuvoo Kuokka.

Kaatumista harjoiteltiin ensin paksulle patjalle tatamin lisäksi, sitten ohuemmalle ja lopuksi suoraan hieman kovemmalle patjalle eli judotatamille. Kaatumista harjoiteltiin sekä taaksepäin, eteenpäin että sivulle. Useaa jännitti aluksi kaatuminen, käsien sijoittelu ja pään suojaaminen, mutta lopuksi rento liike löytyi, se olikin yllättävän helppoa.

Turvallinen kaatuminen säästää paitsi surua ja vaivaa itseltä, myös yhteiskunnan rahaa. Iäkkäillä on usein suuri kaatumisen pelko.

Hengitysyhdistysläiset suunnittelivat jo tulevia treenejä, joissa kaatumista harjoitellaan. Turvallisessa kaatumisessa on tärkeintä suojata ensin tärkeimmät elimet, pää on pääosissa kaikenlaisissa kaatumistilanteissa.

Kuokka summaa tärkeimmät asiat kaatumisessa seuraavasti:

• kaaduitpa mihin suuntaan tahansa, suojaa aina päätäsi painamalla leuka rintaan, se on samalla myös nopein suojautumiskeino kaatumiselle
  • jos ehdit, rentoudu ja laskeudu polvista alaspäin niin paljon kuin mahdollista, silloin kaatuminen tai itseasiassa tippuminen jaloilta on mahdollisimman pehmeä
  • älä vie ikinä käsiäsi itsesi ja maan väliin vaan pyri viemään ne ristiin rintasi päälle jolloin vältyt ranne-, kyynärpää-, olkapää- ja niskavaurioilta

–  Tärkeintä on harjoittelu, rohkeasti vaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaatumista turvallisessa ympäristössä, sanoo kokenut judon harrastaja ja ohjaaja Jari Kuokka.

Teksti: Jari Kuokka
Kuva: Mirja Vatanen

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR