Kevät käyntiin Lempeällä liikkeellä

Sisäilmasta oireilevan ja sairastavan on usein vaikea löytää tuoksutonta liikuntapaikkaa. Monen treenisalin sisäilma on kehno ja myöskin kanssaliikkujat voivat tuoksuillaan aiheuttaa lisäkuormaa herkistyneelle.

Nainen ohjaa joogaa tuolilla istuen
Lempeä liike -verkkoliikuntaryhmää ohjaa Chillaamon Katariina Porthan. Kameran takana videotaltioinnista vastaa verkkovertaisohjaaja Pirkko Moisio.

Hengitysliitto ja Oulun Seudun Hengitysyhdistys käynnistivät tammikuussa Facebookiin verkkovertaisryhmän, jossa sisäilmasta oireilevat ja sairastavat ovat voineet kokeilla ohjattua kotiharjoittelua striimattujen treenituntien välityksellä. Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävä treenitunti lähetetään livenä verkossa aina tiistaisin klo 19. Treenitunti on katsottavissa viikon ajan, seuraavaan treenikertaan saakka. Eli voit myös treenailla juuri silloin, kun sinulle itsellesi sopii parhaiten. Treeneissä on pyritty myös ottamaan huomioon ryhmäläisiltä tulleet toiveet ja hyödyntämään kotoa löytyviä apuvälineitä (keppi, pallo, tyyny, huivi) treenin tueksi.

Kotiharjoittelua täydentää vertaisohjattu Facebook-ryhmä, jossa osallistujat voivat halutessaan keskustella kaikesta harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvästä keskenään sekä liikuntatunteja ohjaavan ammattilaisen kanssa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on rauhallisen lempeä ja ammattitaitoinen ote ohjaamiseen sekä monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Ryhmäläisten palautteita on ollut ilo lukea ja on huikeaa saada olla toteuttamassa jotakin erilaista, meidän sairastuneiden hyvinvointimme tueksi. Tästä onkin hyvä jatkaa viimeiset kahdeksan kevään striimauskertaa. Treenikauden päätyttyä toukokuun loppuun, kevätkauden tunnit tulevat kesäkuussa jakeluun kaikille Hengitysliiton Mopsi-mobiilijäsenkortin käyttäjille. Tämä mahdollistaa liikkumisen ilon siis myös kesätauon ajalle ja livetunteja jatketaan sitten taas syksyllä 3.9. alkaen aina 26.11.2019 asti.

Ryhmän jäsenyyttä voit hakea Facebookissa: Lempeä Liike – Hyvinvointia Hengittäen. Tervetuloa mukaan liikkumaan lempeästi!

Terveisin

Pirkko Moisio
Verkkovertaisohjaaja

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR