Kolmas kurssiryhmä verkkovertaisohjaajia valmistui

Oulussa kevätaurinko hymyili kilpaa reippaan naisjoukon kanssa, kun 6.4. juhlistimme kahvilla ja herkuilla verkkovertaisohjaajakoulutuksen päättymistä.

Verkkovertaisohjaajat
Vertaisuus verkossa on mahtava mahdollisuus! Vertaiskouluttaja Pirkko Moisio (vas.), verkkovertaisohjaajat Helena Kummala, Irma Saari, Jaana Pahkamäki, Elisa Tomperi, Anna-Liisa Kemi ja järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu uskovat asiaan.

Kolmoskurssilla ohjaajaksi opiskeli viisi vertaisaktiivia. Heistä Elisa ja Helena ohjaavat vaikeaa hengityssairautta sairastavien pienten lasten vanhempien vertaiskeskusteluja ja Anna-Liisa bronkiektasiaa sairastavien ryhmää. Irma ja Jaana käynnistävät ryhmän astma-aiheiden ympärille. Se starttaa keskusteluillalla toukokuussa.

”Hyvät tyypit eri puolilta Suomea ja mukava porukka on ollut ihan parasta”, kuuluu yhteinen kommentti kurssin annista. Monipuoliset keskustelut vertaistoiminnan ja yhdistysarjen ajankohtaisista kysymyksistä ovat ryydittäneet tapaamisia. Kolmen lähiopiskelupäivän välillä kurssilaiset ovat työskennelleet verkossa harjoitellen ohjaamisen taitoja ja yhteystekniikkaa.

Seuraava koulutus verkkovertaisohjaajiksi aikoville käynnistyy syyskuussa. Minkälainen ihminen on passeli vertaisohjaajaksi? Juuri valmistuneet ohjaajat vastaavat.

”Ohjaajuus sopii ihmiselle, joka on sinut oman sairautensa kanssa ja valmis jakamaan kokemuksiaan. Ryhmän ohjaaminen vaatii myös aikaa, joten halu ja mahdollisuus sitoutua tehtävään ovat välttämättömiä”, verkkovertaiset arvioivat.

”Ja tekniikkaa ei pidä pelätä. Sen kanssa pärjää kyllä”, he vakuuttavat. Verkkovertaisohjaajat rohkaisevat myös vertaistukea kaipaavia kokeilemaan verkkoryhmiä.

Tekniikka on vain väline, joka tuo vertaiset lähelle.

Teksti: Päivi Suuniittu

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.