Kolmas kurssiryhmä verkkovertaisohjaajia valmistui

Oulussa kevätaurinko hymyili kilpaa reippaan naisjoukon kanssa, kun 6.4. juhlistimme kahvilla ja herkuilla verkkovertaisohjaajakoulutuksen päättymistä.

Verkkovertaisohjaajat
Vertaisuus verkossa on mahtava mahdollisuus! Vertaiskouluttaja Pirkko Moisio (vas.), verkkovertaisohjaajat Helena Kummala, Irma Saari, Jaana Pahkamäki, Elisa Tomperi, Anna-Liisa Kemi ja järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu uskovat asiaan.

Kolmoskurssilla ohjaajaksi opiskeli viisi vertaisaktiivia. Heistä Elisa ja Helena ohjaavat vaikeaa hengityssairautta sairastavien pienten lasten vanhempien vertaiskeskusteluja ja Anna-Liisa bronkiektasiaa sairastavien ryhmää. Irma ja Jaana käynnistävät ryhmän astma-aiheiden ympärille. Se starttaa keskusteluillalla toukokuussa.

”Hyvät tyypit eri puolilta Suomea ja mukava porukka on ollut ihan parasta”, kuuluu yhteinen kommentti kurssin annista. Monipuoliset keskustelut vertaistoiminnan ja yhdistysarjen ajankohtaisista kysymyksistä ovat ryydittäneet tapaamisia. Kolmen lähiopiskelupäivän välillä kurssilaiset ovat työskennelleet verkossa harjoitellen ohjaamisen taitoja ja yhteystekniikkaa.

Seuraava koulutus verkkovertaisohjaajiksi aikoville käynnistyy syyskuussa. Minkälainen ihminen on passeli vertaisohjaajaksi? Juuri valmistuneet ohjaajat vastaavat.

”Ohjaajuus sopii ihmiselle, joka on sinut oman sairautensa kanssa ja valmis jakamaan kokemuksiaan. Ryhmän ohjaaminen vaatii myös aikaa, joten halu ja mahdollisuus sitoutua tehtävään ovat välttämättömiä”, verkkovertaiset arvioivat.

”Ja tekniikkaa ei pidä pelätä. Sen kanssa pärjää kyllä”, he vakuuttavat. Verkkovertaisohjaajat rohkaisevat myös vertaistukea kaipaavia kokeilemaan verkkoryhmiä.

Tekniikka on vain väline, joka tuo vertaiset lähelle.

Teksti: Päivi Suuniittu

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR