Minä, astma ja kevät – vertaiskeskustelu verkossa

Aurinko paistaa, luonto herää ja untuvatakki joutaa varastoon odottamaan marraskuuta. Kevät on ihanaa aikaa useimmille. Monelle astmaa sairastavalle vuodenaika kuitenkin merkitsee karua muistutusta sairaudesta.

Puhjenneet koivunlehdet

Kuinka sinä pärjäät astmasi kanssa juuri nyt? Mitä keinoja olet löytänyt vuodenaikahaasteiden taklaamiseen? Minkälaisiin pulmiin kaipaat vinkkejä vertaisilta?

Tervetuloa keskustelemaan astmasta ja keväästä vertaisten kanssa! Verkkovertaisohjaajat Irma Saari ja Jaana Pahkamäki emännöivät juttuiltaa verkossa tiistaina 14.5. kello 18.30 alkaen. Pääset mukaan ilmoittamalla yhteystietosi verkkolomakkeella. Kun olet täyttänyt tietosi, muista painaa lähetä-nappia.

Saat sähköpostiisi osallistumislinkin, jota klikkaamalla avautuu keskustelutila. Laitteeksi tarvitset läppärin, tabletin tai älypuhelimen, josta löytyvät nettiyhteys ja äänilaite. Ohjeita ja apua liittymiseen löytyy myös.

Tapaamisiin verkossa!

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR