Uusia tuulia Länsi-Lapissa ja Napapiirillä

Puistojumppa

Hengitä ja hengästy -puistoliikuntaillat käynnistyvät Kemissä

Länsi-Lapin Hengitysyhdistys tarjoaa 23.5. alkaen aina heinäkuun loppuun asti viikoittain kaikille avointa Hengitä ja hengästy -puistoliikuntaa Ruutinpuistossa Kemissä. Luvassa on joka torstai-ilta puolitoista tuntia joogaa, jumppaa, rentoutusta, kevyitä pallopelejä, hengitysharjoituksia ja muuta hyvinvointia vahvistavaa kaiken kuntoisille. Illat ohjaa liikunnan monitoiminainen, meille medijoogakurssista tuttu Tuija Rantamaa.

Lisätiedot yhdistyksen verkkosivuilta www.hengitysyhdistys.fi/lansilappi.

Uniapneaa sairastavien vertaisryhmä starttasi Rovaniemellä

Napapiirin Hengitysyhdistys käynnisti maaliskuussa uuden vertaisryhmän uniapneaa sairastaville. Ryhmää ohjaa Maija-Liisa Auraneva. Ryhmän toinen kokoontuminen järjestetään torstaina 25.4. kello 18 yhdistyksen toimistolla, Pekankatu 8 B 15.

Mukava porukka toivottaa uudetkin keskustelijat tervetulleiksi!

Napapiirin yhdistys kutsuu toimintatyöpajoihin

Napapiirin yhdistys aloittaa toukokuussa toimintapajakiertueen suuren alueensa eri kulmille. Pajojen tarkoitus on koota hengitysyhdistyksen teemoista ja toiminnasta kiinnostuneet ihmiset ideoimaan uutta tekemistä paikkakunnille. Toiveissa on löytää ideoiden lisäksi myös toteuttajia uusille ajatuksille. Pajoissa yhteisvoimin askaroidut suunnitelmat siirtyvät hallituksen työpöydälle ensi vuoden toimintasuunnitelman eväiksi.

Tervetuloa mukaan! Ensimmäinen voimavaralähtöinen toimintapaja järjestetään 7.5. Kemissä. Kiertue jatkuu syksyllä ja 10.-12.9. pajat ahkeroivat Sodankylässä, Kittilässä ja Rovaniemellä. Lisätietoa yhdistyksen verkkosivuilla www.hengitysyhdistys.fi/napapiiri.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR