Harvinaisten keuhkosairautta sairastavien ja heidän läheistensä vertaisryhmien tapaaminen Tampereella

Tampereen harvinaista hengityssairautta sairastavat saivat maanantaina 5. päivä kesäkuuta vieraita Turusta. Aamulla oli Turusta lähtenyt pikkubussilla 15 hengen porukka ja vastassa oli 13 tamperelaista. Tapaamiseen osallistui myös Hengitysliitosta Länsi-Suomen suunnittelija Hanna-Leena Kärkkäinen ja harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko. Edellisen kerran vertaisryhmät tapasivat kesällä 2015 Turussa.

Aamulla aurinko lupasi mukavaa säätä Tallipihan ja Tammerkosken ympäristön tutustumiseen. Sää teki kuitenkin muutoksen sen aikana, kun ruokailimme Panimoravintola Plevnassa. Sade ei kuitenkaan haitannut vaan osa lähti ruokailun jälkeen tutustumaan Tallipihaan, josta löytyi muun muassa erittäin herkullinen suklaapuoti. Osa lähti tutustumaan Tammerkosken ympäristöön ja huhujen mukaan Koskikeskuksen kauppojen tarjontaan. Osa otti heti matkakohteekseen Kahvisalongin, jossa Tampereen Hengitysyhdistys tarjosi iltapäiväkahvit herkullisen kakkupalan kera.

Päivän aikana vaihdettiin kokemuksia ja ajatuksia vertaisten kanssa. Missään kohdin ei tullut kuulua Tampere-Turku vastakkainasettelua ja tapaaminen sujui rauhallisesti, mutta iloisin mielin. Kahvisalongissa turkulaiset kiittivät tapaamisesta ja heidän vertaisohjaajansa Kai Rusi ojensi tamperelaisille lahjan, jonka vastaanotti tamperelaisten vertaisohjaaja Ritva Vuorimäki.