Ilman päivänä juhlittiin luontoa

Ilman päivä 26.8. on myös sisäilmasta sairastuneiden oma teemapäivä. Tänä vuonna päivää vietettiin eri puolella maatamme juhlimalla luontoa. Kansallispuistoissa kajahtavaa kuorolaulua päästiin ihailemaan myös iltauutisissa. Hengitysliitto ja paikalliset jäsenyhdistykset järjestivät liikuntatapahtumia, jotka olivat samalla osa ”Suomi liikkuu 100 lasissa!” –kampanjaa. Tapahtumiin lähti mukaan bussilasteittain eri hengitysyhdistysten jäseniä. Yhteensä mukana oli satoja osallistujia, mikä oli erittäin hieno asia!

Suomen luontokeskus Haltiassa Espoossa järjestettiin mukavan yhdessäolon lisäksi ohjattua kävelyä esteettömällä reitillä Maahisenkierroksella. Haukkalammen jylhissä maisemissa kaikkiaan 150 laulajaa Ylioppilaskunnan laulajista ja Tapiolan kuorosta kajautti Suomen luonnon ja itsenäisyyden kunniaksi. Repoveden kansallispuistossa kuunneltiin kuorolaulua, lenkkeiltiin ja paistettiin makkaraa. Satalinnan sairaalan alueella Harjavallassa päivän täyttivät luentojen lisäksi mm. sauvakävely ja keppijumppa. Sateinen sää ei menoa haitannut, tässä porukassa riittää vielä virtaa!

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu