Paluu juurille eli tunnelmapala Satalinnasta

Harjavallan aamussa sataa tihuttaa. Mäntymetsän keskellä, kauniisti taivasta kohti, kohoaa suuri arvokas rakennus, Satalinnan sairaala. Sairaalan alue tuntuu äärettömältä, rakennuksia kohoaa joka puolella, kas tuolla on ylilääkärin asunto eli proffan talo, tuolla taas lastensairaala, henkilökunnan asuinrakennukset, pesula ja jopa kanala. Jotain lienee purettukin pois jo vuosien saatossa.

Näille sijoille rakennettiin itsenäisyytemme alkuvuosina keuhkotautiparantola, jolla oli suuri merkitys yhteiskunnallemme. Täällä mieli palaa myös Hengitysliiton juurille, siihen, miten kaikki sai aikanaan alkunsa.

Salillinen hengitysyhdistysten uskollisia jäseniä on kokoontunut yhteen viettämään Suomen luonnon päivää. Useimmat heistä ovat olleet mukana eivät vain vuosia, vaan vuosikymmeniä. Näillä ihmisillä on omakohtainen kokemus Satalinnan sairaalan suuruuden päivistä, ja muistot hyvästä hoidosta täyttävät keskustelun. Joku on viettänyt täällä kuukauden tai kaksi, joku toinen pidemmän aikaa.

Hartaan tunnelman juhlasalissa voi aistia. Onpa joukossa muutama, jotka istuvat salissa ensimmäistä kertaa. Puoli vuosisataa sitten tämä sali palveli ruokasalina, oli pitkät pöydät ja sadoittain tuoleja rivissä. Paljon on vanha rakennus ehtinyt nähdä. Tarina kertoo, että sairaalaan ensinnä saapunut potilas käännytettiin ovelta pois: 1.3.1925 oli mahdoton ajatus, että nainen olisi ollut ensimmäinen hoidettava, sehän olisi tiennyt huonoa onnea koko sairaalalle! Toisena hänet kyllä kuulemma otettiin vastaan.

Naurahdus kiirii ympäri salia, niinhän se taisi olla, ajat olivat toisenlaiset. Piti olla varuillaan, kun niin moni vierasti keuhkotautisia. Hetken päästä kosteita silmäkulmia ei tarvitse etsiä. Mennyt on osa tätä päivää, kokemukset ovat haalenneet muistoiksi, jotka tarina tuo pintaan. Yhteisessä jakamisessa on voimaa, se kantaa tätä joukkoa edelleen. Entinen taistelu hengityssairauksia vastaan on monella vaihtunut leppoisammaksi elämäksi ja kunnon ylläpidoksi. Nyt innostutaan sauvakävelystä ja keppijumpasta. Tavoite taitaa olla silti se sama, paremmasta huomisesta huolehtiminen.

Lisää Satalinnan sairaalan historiasta löydät täältä

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: