Elämä kantaa - kokemustarinoita hyvinvoinnin lähteiltä

Elämä on yhtä ylä- ja alamäkeä, tuumaa Eeva-Liisa Peltonen. Nainen on kamppaillut vakavien sairauksien kanssa puolet vuosistaan, mutta se ei ole estänyt häntä elämästä.

Kokemustoimija Eeva-Liisa Peltonen tuo voimatarinansa yhdistysten tapahtumiin.

Vauhdikas nainen reissaa, rakastaa live-keikkoja ja ahkeroi oppilaitoksissa simulaationäyttelijänä sekä kokemustoimijana Hengitysliiton riveissä.

Mikä antaa voimaa ja tahtoa taistella, kun elämä viskoo esteitä tielle? Tule kuuntelemaan Eeva-Liisan selviytymistarina ja keskustelemaan arkisista voimanlähteistä!

Elämä kantaa –ilta järjestetään:

• Raahessa Kreivinajassa keskiviikkona 5.9. kello 18
  • Kemikammarissa poristaan tiistaina 11.9. kello 13.30
  • MeänTalolla Torniossa tiistaina 18.9. kello 18
  • Pellon kunnantalolla torstaina 20.9. kello 18

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD