Hengitysliiton myöntämät Mainio teko –tunnustukset

Hengitysliitto myönsi Mainio teko -kunniakirjan Reisjärven Hengitysyhdistyksen hallitukselle, Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen Tuulikki Tiihanoffille, Loviisan Seudun Hengityshdistyksen Ritva Malmivuori-Piholle sekä Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen Jörgen Grönholmille, Pirjo Tallgrénille ja Mauri Jäntille.

Mainiota meininkiä Reisjärvellä

Mainio juttu! Hallituksen jäsenet Jonna Järvi (vas.), Timo Tikkanen, Marjaana Pihlajakangas, Jaana Lakanen ja Tuulikki Haapaniemi iloitsevat kunniakirjasta.

Hengitysliiton yhdistyskartalla Keskisen ja Pohjois-Pohjanmaan rajalla lippuamme liehuttaa Reisjärven Hengitysyhdistys. Yhdistyksen toimialuetta ovat Reisjärven, Haapajärven ja Lestijärven kunnat. Pohjoisen alueen mittakaavassa passelin kompakti tontti siis.

Yhdistyksen hallituksen loppukesän palaveriin ennättänyt kokoonpano tuumailee syyskauden toimintaa. Liikunta on tärkeä osa yhdistyksen arkea.

Jumppaa ja pujottelua

”Meillä on neljän yhdistyksen kimpalla yhteinen jumppa viikoittain. Taitava vetäjä saa tuvan täyteen liikkujia. Hyvä juttu”, kertoo puheenjohtaja Marjaana Pihlajakangas. Kustannukset pysyvät jakaen kohtuullisina.

Arkiliikunnan SM-kisojen lajivalikoimasta ostoskassipujottelu on vielä testaamatta. Kokouspöydässä juttu ehtii jo pujottelupaikan pohdintaan ja sponsorimietteisiin asti. Hallitusporukka on tahoillaan hyvin verkostoitunut. Grillit ja lettupannut löytyvät lainaksi tutuilta kavereilta muista yhdistyksistä. Lisää kuulumisia Reisjärven Hengitysyhdistyksen kotisivuilla.

Muut Mainio teko -tunnustuksen saaneet

Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen Tuulikki Tiihanoffille myönnettiin Mainio teko –kunniakirja paikallistoimikuntien toiminnan suunnitelmallisesta kehittämisestä.

Loviisan Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Ritva Malmivuori-Piho sai 13.8. Mainio teko –tunnustuksen. Ritvan ponnistelujen ansioista yhdistys pelastui lakkauttamiselta ja hallitukseen on saatu lisää aktiivisia toimijoita jo pidempään toimineiden avuksi. Uutena toimintamuotona aloittaa tänä syksynä vertaistuella eroon tupakasta –ryhmä.

Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen Jörgen Grönholm, Pirjo Tallgrén ja Mauri Jäntti saivat Mainio teko -kunniakirjat tunnustukseksi toiminnastaan Lohjan ja Vihdin yhdistysten onnistuneessa yhdistymisessä. Hallitukseen saatiin sekä vihtiläisiä että lohjalaisia ja toiminta jatkuu sekä Lohjalla että Vihdissä. Toimintaa on toteutettu myös entisen Meltolan yhdistyksen alueella.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD