Ensimmäiset vertaistukijat koulutuksessa

Tammikuun viimeisenä viikonloppuna pidettiin Jyväskylässä Hengitysliiton järjestämä Vertaistukijakoulutus, johon osallistui 19 henkilöä eri puolilta Suomea.

Yksi osallistujista oli Merja Mikkonen Kuopiosta. Kiinnostus koulutukseen ja yleensäkin vertaistukijana toimimiseen on syntynyt omien kokemusten kautta. Merja kertoo, että joskus omassa elämässä on ollut tilanne, jolloin hän olisi tarvinnut vertaistukea, vierellä kulkijaa, joka olisi auttanut selviytymään vaikeiden aikojen ja ehkä tietämättömyydenkin yli. Silloin kävi mielessä, että olisi unelma toimia joskus vertaistukijana.

Nyt se toive ja unelma on toteutumassa kun ensimmäinen koulutusviikonloppu on koettu. Merja sanoo, että koulutukseen meno jännitti hieman, mutta nopeasti viikonlopun aikana löytyi ”sielunsiskoja” joiden kanssa asioiden pohdinta ja keskustelut antoivat voimaa ja lisää innostusta asiaan. Viikonloppu oli lämminhenkinen ja kouluttajat osaavia. Ryhmäkeskustelut olivat antoisia ja niissä tilanteissa ryhmän vertaisuus lähti elämään. Pohdimme samoja kysymyksiä, mutta jokaisessa asiat lähtivät elämään omakohtaisen kokemuksen ja oman sairauden kautta, Merja sanoo.

Merja toimii myös Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen hallituksessa ensimmäistä kautta ja hän odottaa mielenkiinnolla sekä hallitustyöskentelyä että vertaistukijakoulutuksen syksyn viikonloppua ja ryhmäläisten tapaamista. Yhteyttä toisiin pidetään tässä välilläkin ja oma sisäinen prosessi on käynnistynyt, hän tuumaa.

Merja kynäili koulutusviikonlopun aikana runon ajatuksistaan:

Vertaisuus on meille yhteinen juttu
vaikka tuettava on ehkä monesti vieras eikä tuttu.
Vertainen tukee sydämellä toista.
Ei ole vertaisuuden lajia moista.
Olemme nyt kuin yhteinen perhe.
Apua toisiltamme saamme ettei
tukemiseen tule turha erhe.
Ota siis yhteyttä, kun tulee hätä.
Hengitysliitto auttaa, ei sua yksin jätä.

Merja Mikkonen

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.