Ensimmäiset vertaistukijat koulutuksessa

Tammikuun viimeisenä viikonloppuna pidettiin Jyväskylässä Hengitysliiton järjestämä Vertaistukijakoulutus, johon osallistui 19 henkilöä eri puolilta Suomea.

Yksi osallistujista oli Merja Mikkonen Kuopiosta. Kiinnostus koulutukseen ja yleensäkin vertaistukijana toimimiseen on syntynyt omien kokemusten kautta. Merja kertoo, että joskus omassa elämässä on ollut tilanne, jolloin hän olisi tarvinnut vertaistukea, vierellä kulkijaa, joka olisi auttanut selviytymään vaikeiden aikojen ja ehkä tietämättömyydenkin yli. Silloin kävi mielessä, että olisi unelma toimia joskus vertaistukijana.

Nyt se toive ja unelma on toteutumassa kun ensimmäinen koulutusviikonloppu on koettu. Merja sanoo, että koulutukseen meno jännitti hieman, mutta nopeasti viikonlopun aikana löytyi ”sielunsiskoja” joiden kanssa asioiden pohdinta ja keskustelut antoivat voimaa ja lisää innostusta asiaan. Viikonloppu oli lämminhenkinen ja kouluttajat osaavia. Ryhmäkeskustelut olivat antoisia ja niissä tilanteissa ryhmän vertaisuus lähti elämään. Pohdimme samoja kysymyksiä, mutta jokaisessa asiat lähtivät elämään omakohtaisen kokemuksen ja oman sairauden kautta, Merja sanoo.

Merja toimii myös Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen hallituksessa ensimmäistä kautta ja hän odottaa mielenkiinnolla sekä hallitustyöskentelyä että vertaistukijakoulutuksen syksyn viikonloppua ja ryhmäläisten tapaamista. Yhteyttä toisiin pidetään tässä välilläkin ja oma sisäinen prosessi on käynnistynyt, hän tuumaa.

Merja kynäili koulutusviikonlopun aikana runon ajatuksistaan:

Vertaisuus on meille yhteinen juttu
vaikka tuettava on ehkä monesti vieras eikä tuttu.
Vertainen tukee sydämellä toista.
Ei ole vertaisuuden lajia moista.
Olemme nyt kuin yhteinen perhe.
Apua toisiltamme saamme ettei
tukemiseen tule turha erhe.
Ota siis yhteyttä, kun tulee hätä.
Hengitysliitto auttaa, ei sua yksin jätä.

Merja Mikkonen