Wellosta apua huippu-urheilussakin

Yhdistetyn hiihdon olympiakävijä Eero Hirvonen käyttää säännöllisesti WellO2-hengitysharjoituslaitetta. Huipputason talviurheilijan keho ja erityisesti hengityselimet joutuvat talvipakkasilla erittäin kovan rasituksen kohteeksi.

Eeron tilannetta hankaloittavat myös erilaiset pölyallergiat. – Olen hyvin monille pölyille allerginen; huone- ja eläinpöly, heinät, leppä, koivu, mänty… onhan näitä. Keuhkoihin kertyy limaa ja sen poistaminen mahdollisimman hyvin on ehdoton edellytys huippusuoritusten tekemiselle.

Eero Hirvonen keskellä. (KUVA: Touho Häkkinen/SHL)

Wello kulkee reissussa mukana

Eero Hirvonen pitää Welloa jatkuvasti harjoitus- ja kilpailumatkoilla mukana. – Käytän sitä säännöllisesti noin tuntia ennen harjoitusta tai kilpailusuoritusta. Voin tällä tavoin valmistaa etukäteen hengityselimet suoritusta varten. Höyry lämmittää ja kosteuttaa hengitystiehyitä ja irrottaa tehokkaasti limaa. Harjoitus- ja kilpailumatkoilla ei pysty juurikaan vaikuttamaan majoitustilojen sisäilmaan ja Wellosta on ollut hyvä apua näissäkin tilanteissa. Wellon hyöty korostuu erityisesti niillä, joilla on jonkin sortin hengityssairaus ja olen lisäksi huomannut, että laite on käytössä monilla täysin terveilläkin urheilijoilla.

WellO2-laitteesta voit lukea lisää www.wellO2.com

WellO2–hengitysharjoituslaite on yksi Hengitysliiton jäseneduista. Lue lisää Hengitysliiton verkkosivulta.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu