Wellosta apua huippu-urheilussakin

Yhdistetyn hiihdon olympiakävijä Eero Hirvonen käyttää säännöllisesti WellO2-hengitysharjoituslaitetta. Huipputason talviurheilijan keho ja erityisesti hengityselimet joutuvat talvipakkasilla erittäin kovan rasituksen kohteeksi.

Eeron tilannetta hankaloittavat myös erilaiset pölyallergiat. – Olen hyvin monille pölyille allerginen; huone- ja eläinpöly, heinät, leppä, koivu, mänty… onhan näitä. Keuhkoihin kertyy limaa ja sen poistaminen mahdollisimman hyvin on ehdoton edellytys huippusuoritusten tekemiselle.

Eero Hirvonen keskellä. (KUVA: Touho Häkkinen/SHL)

Wello kulkee reissussa mukana

Eero Hirvonen pitää Welloa jatkuvasti harjoitus- ja kilpailumatkoilla mukana. – Käytän sitä säännöllisesti noin tuntia ennen harjoitusta tai kilpailusuoritusta. Voin tällä tavoin valmistaa etukäteen hengityselimet suoritusta varten. Höyry lämmittää ja kosteuttaa hengitystiehyitä ja irrottaa tehokkaasti limaa. Harjoitus- ja kilpailumatkoilla ei pysty juurikaan vaikuttamaan majoitustilojen sisäilmaan ja Wellosta on ollut hyvä apua näissäkin tilanteissa. Wellon hyöty korostuu erityisesti niillä, joilla on jonkin sortin hengityssairaus ja olen lisäksi huomannut, että laite on käytössä monilla täysin terveilläkin urheilijoilla.

WellO2-laitteesta voit lukea lisää www.wellO2.com

WellO2–hengitysharjoituslaite on yksi Hengitysliiton jäseneduista. Lue lisää Hengitysliiton verkkosivulta.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.