Harvinaista keuhkosairautta sairastavien vertaisryhmät

Vertaistuen merkitystä ei voida korostaa liikaa ja läheisten tai ammattilaisten antama tuki ei korvaa vertaisten antamaa tukea. Vertaistuki koetaan usein voimaannuttavaksi, vertaisilta saa käytännön vinkkejä ja tulee kuulluksi.

Usein vertaistukea kaivataan heti silloin, kun on saanut harvinaisen diagnoosin. Joskin vertaistuen tarve saattaa tulla myöhemminkin. Vertaistuki voi olla kahden keskistä tai ryhmässä joko kasvokkain tai verkon välityksellä tapahtuvaa.

Käy tutustumassa harvinaisten keuhkosairaiden vertaisryhmiin, joista on tehty tulostettavat esitteet Hengitysliiton uudistuneille verkkosivuille. Tällä hetkellä harvinaisille keuhkosairaille on vertaisryhmiä Etelä-, Länsi- ja Pohjois-Suomen alueella sekä verkossa.

Ota yhteyttä, jos koet tarvitsevasi vertaistukea, mutta sinulle ei löytynyt sopivaa ryhmää.

Tietoa vuoden 2018 harvinaisten keuhkosairaiden vertaistoiminnasta on seuraavassa Hengityskirjeessä.

Lisätietoja: Marika Kiikala-Siuko, marika.kiikala-siuko(a)hengitysliitto.fi, p. 050 539 3071.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt